Τρίτη, 19 Μαρτίου 2013

Η Σαρακοστή είναι εδώ.. όπως και η νηστεία



Η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής είναι μια καλή περίοδος φυσικής αποτοξίνωσης από ζωϊκά προϊόντα... γαλακτοκομικά, κρέας, ψάρι, αβγό. Το διαιτολόγιο της νηστείας έχει αυξημένη κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, ζυμαρικών, ψωμιού,  λαδερών φαγητών... Προσωπικά δεν είμαι των ακραίων φαινομένων, αλλά ακολουθώντας τους βασικούς κανόνες της Μεσογειακής Διατροφής, υιοθετούμε έναν από τους υγιεινότερους τύπους διατροφής. 
 Ο αποκλεισμός δύο βασικών ομάδων τροφίμων, δηλαδή των γαλακτοκομικών και κρέατος. δημιουργεί αυξημένες πιθανότητες έλλειψης βασικών θρεπτικών συστατικών,  όπως οι ζωϊκές πρωτεϊνες, το ασβέστιο, το σίδηρο, το σύμπλεγμα Β12... γι’αυτό και πρέπει να τροποποιηθεί και το διαιτολόγιο.

Στη διατροφή πρέπει να βάλουμε πρωτεΐνες καλής ποιότητας, δηλαδή φυτικές τροφές, που περιέχουν πρωτεΐνες σχετικά «υψηλής βιολογικής αξίας», που παρουσιάζουν παρόμοια σύσταση με αυτές του κρέατος και των γαλακτομικών, όπως τα όσπρια, τα θαλασσινά, οι ξηροί καρποί, το ρύζι, το σιτάρι, το σουσάμι και το ταχίνι, η σόγια, τα μανιτάρια... 
Τροφές, που περιέχουν σίδηρο και βιταμίνη Β12, κυρίως τα θαλασσινά, αλλά και τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, το σουσάμι και το σπανάκι.... Το σίδηρο βοηθάει την καλύτερη οξυγόνωση του οργανισμού και παροχή ενέργειας. Η βιταμίνη Β12 συντελεί στην ομαλή παραγωγή και ανάπτυξη ερυθροκυττάρων. Η μειωμένη της πρόσληψη οδηγεί στην ανάπτυξη αναιμίας. 
Σημαντικές πηγές ασβεστίου είναι ο χαλβάς, το σησάμι, το ταχίνι, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μαρούλι, σέσκουλο, λάπαθο, μπρόκολο), οι ξηροί καρποί (ιδιαιτέρως τα αμύγδαλα)... Προτιμήστε ανάλατους τους ξηρούς καρπούς και έχει τη τιμητική του στη νηστεία το παστέλι.

Καλοί συνδυασμοί είναι οι σουπιές με σπανάκι, χταπόδι με μακαρονάκι, ζυμαρικά με σολομό και αρακά, ζυμαρικά με τόννο, ριζότο με θαλασσινά, το ρεβιθόρυζο, φακόρυζο, φαβοκεφτέδες με ελιές, ριζότο με μανιτάρια, μανιταρόσουπα, κρασάτες σαρδέλες με κάππαρη, γαρίδες με κάρρυ, μπακαλιάρος με ρεβύθια γιαχνί... Στις σαλάτες προτιμήστε τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μπρόκολο, σπανάκι) με λίγο σουσάμι ή σαλάτες με θαλασσινά... 
Η νηστεία αποτελεί ανατολική συνήθεια, καθώς στους αρχαίους ασιατικούς λαούς και στους Αιγυπτίους τη νηστεία την επέβαλλαν θρησκευτικοί λόγοι. Οι Αιγύπτιοι, όπως μας πληροφορεί ο Ηρόδοτος, υποβάλλονταν σε νηστεία για θρησκευτικούς αλλά και για λόγους υγιεινής. Νήστευαν κυρίως στις μεγάλες εορτές της Ίσιδας. Από τους Αιγυπτίους η συνήθεια της νηστείας πέρασε στους Έλληνες και τους Εβραίους, από τους οποίους την παρέλαβαν αργότερα οι Χριστιανοί και Μωαμεθανοί.
πατήστε ΕΔΩ ...για ΛΑΔΕΡΑ ΛΑΧΑΝΙΚΑ από τον Ευτύχη Μπλέτσα