Τετάρτη, 5 Νοεμβρίου 2014

Ασκήσεις Πιλάτες


Πρώτη φορά άκουσα για τη γυμναστική Πιλάτες από τη φίλη μου Ρούλα πριν αρκετά χρόνια, που μόλις είχε αρχίσει να διαδίδεται και να γίνεται πιο γνωστή στην Ελλάδα... μέχρι βέβαια, που έφτασε η ώρα να εφαρμόσω τη μέθοδο με ασκήσεις. Θεωρώντας αυτές τις ασκήσεις πολύ καλές για τον οργανισμό, καθώς συνδυάζουν τη μυική δύναμη και την ελαστικότητα ισομερώς και ταυτόχρονα σε όλο το σώμα, ήθελα να σας γράψω μερικές πληροφορίες. Πραγματικά θυμάμαι τον εαυτό μου να ερωτά τη φίλη τι ακριβώς κάνει ...και μου φαινόταν περίεργο ακόμη και το όνομα των ασκήσεων. Ο Joseph Hubertus Pilates ήταν Γερμανός, αλλά με ελληνική καταγωγή και ήταν μια ευχάριστη έκπληξη όταν το πρωτοέμαθα. Και οι ασκήσεις δεν είναι και τόσο νέες, αφού ο Πιλάτες άρχισε στη δεκαετία του’30 να εφαρμόζει τη νέα μέθοδο άσκησης αρχικά σε αθλητές και χορευτές. Ο ίδιος δοκίμασε τη γυμναστική αυτή για να θεραπεύσει τραυματισμένους στρατιώτες του Α’Παγκοσμίου Πολέμου.

Η ενέργεια παράγεται και κατανέμεται αρμονικά προκαλώντας σωματική ευεξία. Ενσωματώνοντας την ανατολική «πνευματική» προσέγγιση στην άσκηση με τη δυτική πιο «υλική» άποψη, δημιουργήθηκε μια άσκηση που βασίζεται στον πλήρη έλεγχο του νου, που στη συνέχεια διευθύνει το σώμα. Ο Πιλάτες ήταν παθιασμένος με το σώμα του, γιατί ήταν ασθενική φύση από παιδί και είχε ασχοληθεί με την ελληνορωμαϊκή πάλη θέλοντας να δυναμώσει. Εξασκήθηκε στο μπόντι-μπίλντιγκ, το μποξ, το σκι, την ενόργανη γυμναστική, ενώ έκανε και καταδύσεις... Επίσης μελέτησε τις ανατολικές φιλοσοφίες όπως γιόγκα, ζεν και τάι τσι. Με τον καιρό δημιούργησε το contrology... δηλαδή τη μέθοδο Πιλάτες. Η μέθοδος εξελίχθηκε και ολοκληρώθηκε με τα χρόνια και σήμερα είναι μια πλήρης μελέτη πάνω στην ανατομία και τη ψυχολογία του ανθρώπινου οργανισμού.

Οι πρώτοι, που εφάρμοζαν τη μέθοδο Πιλάτες ήταν οι λεγόμενοι «επαγγελματίες» της κίνησης... χορευτές, αθλητές... όμως είναι μια μέθοδος τόσο χαλαρή και ασφαλής, που απευθύνεται σε παιδιά, εγκύους, υπερήλικες, ειδικές κατηγορίες... κ.α., ενώ είναι δυναμική και αποτελεί πρόκληση και για τους μανιακούς των σπορ. Το κέντρο του σώματος, κοιλιά και μέση, είναι ο κεντρικός πυρήνας, από όπου παράγεται όλη η δύναμη και ενέργεια και διοχετεύεται στα άκρα, καθώς ελεύθερα ασκούν οποιαδήποτε κίνηση. Η σωστή αναπνοή είναι βασικό! Η μέθοδος Πιλάτες είναι σύνθετος τρόπος άσκησης και μέρος της μεθόδου είναι η χρήση ειδικών οργάνων με βασικότερο από αυτά το universal reformer. Τα όργανα αυτά με τη σωστή χρήση της αναπνοής και την σωστή εκτέλεση των ασκήσεων, καθιστούν απαραίτητη τη γύμναση με εποπτεία. Το πρόγραμμα εξειδικεύεται στις προσωπικές ανάγκες και δυνατότητες του εκγυμναζόμενου και γι’αυτό γίνεται σε ατομική βάση ή δύο άτομα σαν ντουέτο.

Η ευρύτητα της αποδοχής στις μέρες μας, καλύπτει ακόμη και θεραπευτικές ιδιότητες, αφού χρησιμοποιείται κατά κόρον από ορθοπεδικούς και φυσιοθεραπευτές. Η μέθοδος Pilates προσφέρει μεγάλη ποικιλία ασκήσεων, απλών κατά βάση, που προσαρμόζονται σε κάθε άνθρωπο και κάθε ηλικία. Όταν οι ασκήσεις δουλεύονται με ακρίβεια οδηγούν στη σωστή «ευθυγράμμιση», και επίσης στον έλεγχο, ισορροπία, αρμονία... και την εξειδίκευση. Οι λίγες επαναλήψεις και οι συχνές εναλλαγές κάνουν το πρόγραμμα ευχάριστο, ανώδυνο και αναζωογονητικό... τα αποτελέσματα είναι εμφανή σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ο εξασκούμενος αναπτύσσει πνευματικές και σωματικές λειτουργίες ταυτόχρονα, και με τη μέθοδο του ελέγχου ξεφεύγει από το να είναι ένας απλός «παρατηρητής» της κίνησης του σώματος και συμμετέχει. Ενεργοποιείται το μυαλό, ενώ η σωματική και πνευματική ενέργεια δε σπαταλιέται, αλλά «αποθηκεύεται»... Με το συντονισμό στη κίνηση αποκτάται ποιότητα, ευκαμψία και αποτέλεσμα στη φυσική έκφραση του κάθε εξασκούμενου.