Έχοντας
να αντιμετωπίσει πρόστιμα για τη ρύπανση
της ατμόσφαιρας, η Γερμανία δήλωσε ότι
θέλει να προσφέρει δωρεάν μέσα μαζικής
μεταφοράς σε 5 πόλεις της. Ήδη η Βόννη
και το Έσσεν είναι ανάμεσα στις πόλεις,
που τεστάρουν το νέο πρότζεκτ. Ξάφνιασαν
όλους τους γείτονες τους με τη πρόταση
για δωρεάν διαδρομές με την αστική
συγκοινωνία για καλύτερη ποιότητα αέρα,
αλλά και για να αντιμετωπίσουν μελλοντικά
το πρόβλημα τις ατμοσφαιρικής ρύπανσης
στις πόλεις. Μαζί με τα γερμανικά
κρατίδια, αλλά και επιμέρους γερμανικές
πόλεις η Γερμανία εξετάζει το ενδεχόμενο
δωρεάν μετακινήσεων με όλα τα δημόσια
μέσα μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να
δοθούν κίνητρα για μείωση των μετακινήσεων
με αυτοκίνητα. Ένας τρόπος να ενθαρρύνουν
τους πολίτες να αφήνουν τα ΙΧ τους στο
σπίτι.
Αυτά τα
σχέδια της υπηρεσιακής ακόμη γερμανικής
κυβέρνησης έφτασαν αυτή την εβδομάδα
με επιστολή στον Ευρωπαίο Επίτροπο
Περιβάλλοντος Καρμένου Βέλα. Η Γερμανία
έχει χαρακτηριστεί ως “Car nation” και
φαίνεται ότι στο μέλλον θα είναι δυνατή
η κρατική χρηματοδότηση γερμανικών
πόλεων με στόχο να καθιερώσουν δωρεάν
μετακινήσεις για τους πολίτες, που
επιλέγουν τις αστικές συγκοινωνίες. Η
Γερμανία απειλείται με προσφυγή της
Κομισιόν εναντίον της στο Ευρωπαϊκό
Δικαστήριο του Λουξεμβούργου (εντός
του Μαρτίου 2018) και ενδεχομένως με την
επιβολή χρηματικού προστίμου, επειδή
εδώ και χρόνια σε πολλές γερμανικές
πόλεις δεν τηρούνται οι κανόνες για τα
ανώτατα όρια εκπομπών οξειδίων του
αζώτου, τα οποία θεωρούνται ιδιαιτέρως
επιβλαβή για την υγεία.
Τα
επιβατηγά οχήματα, που λειτουργούν με
ντίζελ αποτελούν βασική πηγή διοξειδίου
του αζώτου και σε περίπτωση που δεν
συμμορφωθεί η Γερμανία στις επιταγές
της Κομισιόν, ενδέχεται να επιβληθεί
ακόμη και δικαστικά η απαγόρευση
κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων ΙΧ. Στη
γερμανική επιστολή προς την Κομισιόν
απαριθμούνται πάντως κι άλλα πιθανά
μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του
αέρα στις γερμανικές πόλεις όπως π.χ. η
καθιέρωση «κυκλοφοριακών ζωνών χαμηλών
εκπομπών επιβλαβών αερίων». Πάντως το
πιο ενδιαφέρον μέτρο είναι αυτό της
καθιέρωσης δωρεάν μετακινήσεων εντός
των γερμανικών πόλεων. Ήδη τα μέτρα αυτά
αναμένεται να δοκιμαστούν στις πόλεις:
Βόννη, Έσσεν, Χέρενμπεργκ, Ρόιτλινγκεν
και το Μάνχαϊμ.
Επίσης
υπάρχουν κι ενδοιασμοί σύμφωνα με
εκπρόσωπο του Συνδέσμου Γερμανικών
Εταιρειών Μεταφορών «Αυτά τα μέτρα τα
βλέπουμε με επιφύλαξη. Oι εταιρείες
δημόσιων συγκοινωνιών χρηματοδοτούνται
ετησίως με περίπου δώδεκα δις ευρώ, ενώ
περίπου το μισό προέρχεται από τις
πωλήσεις εισιτηρίων. Κάτι τέτοιο θα
πρέπει εν τέλει να χρηματοδοτηθεί από
τους φορολογούμενους». Επίσης επιπρόσθετα
κονδύλια δισεκατομμυρίων απαιτούνται
για την αγορά νέων λεωφορείων, τραμ και
φυσικά για τους μισθούς του προσωπικού.
Από την πλευρά της η Ένωση Γερμανικών
Δήμων ζητά επίσης διευκρινίσεις από
την κεντρική κυβέρνηση για το πώς
προτίθεται να χρηματοδοτήσει στην πράξη
αυτά τα φιλόδοξα σχέδια.
Στη
συμφωνία μεταξύ SPD και CDU/CSU για το
σχηματισμό κυβέρνησης αναφέρεται ρητά
η πρόθεση για λήψη μέτρων για τη βελτίωση
της ποιότητας του αέρα στις γερμανικές
πόλεις. Προβλέπεται όμως επίσης ρητά
ότι όποιος προτείνει νέες παροχές, όπως
το μεγαλεπήβολο σχέδιο για δωρεάν
αστικές συγκυνωνίες, πρέπει συγχρόνως
να προτείνει με σαφήνεια και πώς ακριβώς
θα βρεθούν τα σχετικά κονδύλια. Το γράμμα
στον European Environment Commissioner Karmenu Vella στις
Brussels, το έγραψε η γερμανίδα υπουργός
Περιβάλλοντος Barbara Hendricks, Υπουργός
Γεωργίας Christian Schmidt και ο σύμβουλος Peter
Altmaier.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου