Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015

Urban Mobility & Eλληνική Πραγματικότητα



H ανάγκη εφαρμογής σχεδίων αστικής κινητικότητας στις μεγάλες ελληνικές πόλεις, οι βελτιωτικές παρεμβάσεις σε αστικά περιβάλλοντα, οι ευκαιρίες που διανοίγονται στο μέλλον, οι ευρωπαϊκές κοινότητες και οι πιθανότητες χρηματοδότησης, αλλά κυρίως τα ελληνικά case studies εφαρμογών, έκλεψαν την παράσταση κατά το σεμινάριο για την Αστική Κινητικότητα, που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Πειραιά στις 18 Ιουνίου 2015.


Ο καθηγητής του Παν. Πειραιά, κ. Στράτος Παπαδημητρίου, κατά την εισαγωγή του μίλησε για την Αστική Κινητικότητα, τις ιδιαιτερότητες των μεγάλων και μικρότερων πόλεων, αλλά και τα πιθανά προβλήματα κατά τον ανασχεδιασμό και την εφαρμογή αντίστοιχων πλάνων, αναφερόμενος μάλιστα χαρακτηριστικά στην εισαγωγή της λεωφορειολωρίδας στο κέντρο της Αθήνας, προ ετών, που όμως αποτελεί πλέον ένα απολύτως επιτυχημένο έργο.

Στο πλαίσιο του JASPERS, η Decision Dynamics Ltd και το European Platform on Sustainable Urban Mobility Plans διοργάνωσαν και η dynamic Brands Communication υποστήριξε, το σεμινάριο στο οποίο συμμετείχαν συγκοινωνιολόγοι, μηχανικοί, ερευνητές και εκπρόσωποι φορέων και Δήμων, αναφορικά με τα πλάνα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στην Ελλάδα.


Στο σεμινάριο, ο βασικός εισηγητής κ. Rob Jeuring, αφού έκανε μια εισαγωγή στην ανάγκη υιοθέτησης SUMP προγραμμάτων από τις περισσότερες σύγχρονες πόλεις, για να αποφευχθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα, να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή και να βελτιωθεί το βιοτικό επίπεδο στα αστικά κέντρα, παρουσίασε τις Ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για το θέμα. Μίλησε βεβαίως για την πρωτοβουλία ELTIS (www.eltis.org/mobility-plans) ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στα Ευρωπαϊκά προγράμματα 2014-2020 που εδραιώνουν τις ήδη υπάρχουσες Πλατφόρμες ενημέρωσης του Κοινού και διευρύνουν τον δημόσιο διάλογο για τα προγράμματα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Από πλευράς της ελληνικής πολιτείας, στο σεμινάριο παραβρέθηκε ο Διευθυντής Στρατηγικής Μεταφορών του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, κ. Μιλτιάδης Προβατάς, ο οποίος έβαλε μια άλλη παράμετρο στο θέμα, κάνοντας λόγο για ισοσκελή ανάπτυξη στον αστικό ιστό κυκλοφορίας των εμπορευματικών μεταφορών με τις ιδιωτικές ή/και τις δημόσιες συγκοινωνίες. Αφού προσδιόρισε τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένα σχέδιο Αστικής Κινητικότητας, μίλησε για ζώνες εκφόρτωσης και φόρτωσης, για προσδιορισμό ζωνών χαμηλής εκπομπής ρύπων, και συνέδεσε την Αστική Κινητικότητα με τα Αστικά Logistics.


Στο σεμινάριο, παρενέβη και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, με τον πρόεδρό του κ. Κώστα Αντωνίου να θέτει το ερώτημα «τι είναι τελικά sustainable cities», αναφερόμενος στην αύξηση του πληθυσμού, στις μεγαλουπόλεις και στις προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν ώστε να μην δίδεται προτεραιότητα μόνο στην κίνηση των Ι.Χ., αλλά αντιστοίχως των πεζών, των ποδηλατών, των δημόσιων συγκοινωνιών και της διακίνησης φορτίων αστικής ζώνης. Μίλησε για τις νέες τεχνολογίες με τις οποίες ελέγχεται η κίνηση στους δρόμους, οριοθέτησε τον όρο accessibility και επεσήμανε την σημασία της συγκέντρωσης δεδομένων (data) ώστε να είναι εφικτά τα projects ανά πόλη.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε το case study της πόλης του Αμαρουσίου, με τον σχεδιαστή του SUMP κ. Στέλιο Ευσταθιάδη, από την εταιρεία Transportation Solutions να εξηγεί την φιλοσοφία της μελέτης, πάνω στην οποία στηρίχθηκε η λύση στο Μαρούσι. Μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο ένα πλήρες εναλλακτικό σχέδιο Αστικής Κινητικότητας, εφαρμόζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χωρίς να επηρεάζει τις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, αλλά υιοθετώντας για το κέντρο της πόλης λύσεις για ποδηλατοδρόμους με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και περιβαλλοντική παρέμβαση, με πεζοδρόμους και σήμανση για πάρκινγκ και δημοτικές συγκοινωνίες. 


Το απόγευμα έκλεισε ο διοργανωτής κ. Ιωάννης Κολιούσης, εκ μέρους της DDL, μιλώντας για τα Megatrends του μέλλοντος, όπως αυτά έχουν καταγραφεί στην έρευνα (Mega Cities, Mega Regions, Mega Corridors) και στη βάση αυτών προσδιόρισε τι θα μπορούσε να ήταν στο μέλλον ένα Βιώσιμο Σχέδιο Αστικής Κινητικότητας, ποιους θα έπρεπε να εξυπηρετεί και με ποια εργαλεία θα ισοσκελιστούν τα μέτρα για όλους τους εμπλεκόμενους (Ι.Χ., δημόσιες συγκοινωνίες, πεζή, ποδηλάτες, εμπορευματικές μεταφορές κ.λπ). Στο τέλος παρουσιάστηκαν μια σειρά από τρέχοντα Projects στην Ευρώπη που προωθούν την Αστική Κινητικότητα, ενώ υπήρξε πρόσκληση από τον Rob Jeuring προς τους συμμετέχοντες να ενταχθούν στην κοινότητα του ELTIS, για να διευρυνθεί η ευρωπαϊκή κοινότητα υπέρ της αστικής κινητικότητας.
             www.eltis.org/mobility-plans

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου