Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

Η Κρήτη φωνάζει όχι στη καταστροφή των χημικών της Συρίας δυτικά της



Η Κρήτη έχει ξεσηκωθεί και τα πράγματα θα είναι δύσκολα για τη Κυβέρνηση, που δηλώνει ανήμπορη απέναντι στην απόφαση για καταστροφή μέρους του χημικού οπλοστασίου της Συρίας σε θαλάσσια περιοχή δυτικά της Κρήτης. Με επιστολή ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών, Ευάγγελος Βενιζέλος προς πολιτικούς και εκκλησιαστικούς άρχοντες της Κρήτης ενημέρωσε και κατηγορεί τα υπόλοιπα κράτη της Μεσογείου για απραξία σχετικά με το θέμα, κάνοντας ειδική αναφορά σε ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης. Οι Κρητικοί όμως ετοιμάζουν “απόβαση” στην Αθήνα παρά τις αναφορές του κ. Βενιζέλου σε διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια του περιβάλλοντος της Μεσογείου από τον ίδιο τον ΟΗΕ και παρουσιάζοντας στην επιστολή τις διασφαλίσεις, που έχει λάβει η ελληνική πλευρά. 


Πολυμελής αντιπροσωπεία της Παγκρήτιας Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα κατά της Εξουδετέρωσης των Χημικών Όπλων της Συρίας στη Μεσόγειο θα κάνει «απόβαση» στην πλατεία Συντάγματος. Η Επιτροπή θα επιδιώξει συνάντηση με τον πρωθυπουργό και τους αρχηγούς των κομμάτων, ώστε να ασκηθεί βέτο στον Οργανισμό για την Καταστροφή των Χημικών Όπλων και να αποτραπεί το εφιαλτικό σενάριο. Σήμερα Παρασκευή 11/4 στις 15:00, θα δοθεί συνέντευξη Τύπου στα Μ.Μ.Ε. από την Παγκρήτια Επιτροπή Αγώνα, στην αίθουσα της Ένωσης των Απανταχού Σφακιανών (Ζαλόγγου 13-15 & Εμμ. Μπενάκη, στον 5ο όροφο). Η ανακοίνωση-αγωνιστικό κάλεσμα των Κρητών καταλήγει χαρακτηριστικά: «Να μην απουσιάσει κανείς! Ο αγώνας είναι ιερός, είναι αγώνας επιβίωσης των Κρητών και όλων των Μεσογειακών λαών».


Εδώ είναι αποσπάσματα από την επιστολή του κ.Βενιζέλου: “Η Ελλάδα, δια του Υπουργείου Εξωτερικών, επεδίωξε ευθύς εξαρχής – με έντονα διπλωματικά διαβήματα και σειρές επαφών – να μην πραγματοποιηθεί στη Μεσόγειο, αλλά στον Ατλαντικό, η εν πλω υδρόλυση του τμήματος του χημικού οπλοστασίου της Συρίας, το οποίο πρέπει επιστημονικά να υπαχθεί στη διαδικασία αυτή. “Δυστυχώς, παρά την ύπαρξη της προσφοράς πορτογαλικού λιμένα στις Αζόρες (Ατλαντικός), αυτό δεν κατέστη δυνατό, διότι η Ιταλία είχε ήδη διαθέσει λιμάνι στην Καλαβρία (Μεσόγειος) για τη μεταφόρτωση των υλικών. Κυρίως, όμως, δεν κατέστη δυνατό, γιατί δεν υπήρξε από άλλες μεσογειακές  χώρες αντίδραση αντίστοιχη με την ελληνική και διότι η διαδρομή στη Μεσόγειο είναι μικρότερη, καθώς το συριακό λιμάνι εκκίνησης βρίσκεται στη Μεσόγειο και οι καιρικές συνθήκες κρίνονται από τον Οργανισμό για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (ΟΑΧΟ/OPCW) καταλληλότερες από αυτές του Ατλαντικού”. Παράλληλα, στην επιστολή παρατίθενται και οι πολιτικές και θεσμικές εγγυήσεις ασφαλείας, οι οποίες παρέχονται από τη στιγμή, που δεν κατέστη εφικτό να αποφευχθεί η εν πλω υδρόλυση στη Μεσόγειο. “Η όλη επιχείρηση διεξάγεται σε εκτέλεση σχετικής Απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας από τον ίδιο τον ΟΗΕ και αρμόδιο βραχίονα του, τον ΟΑΧΟ. Κανείς δεν μπορεί, διεθνώς, να εγγυηθεί περισσότερο την προστασία του περιβάλλοντος από τον ίδιο τον ΟΗΕ”, επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην επιστολή.


Μετά τη παράθεση των τεχνικών και πρακτικών εγγυήσεων, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Εξωτερικών στην επιστολή του καταλήγει: “Η Κρήτη, όπως όλες οι θαλάσσιες περιοχές της χώρας μας, πρέπει να έχει τη βεβαιότητα ότι έχουν διαμορφωθεί πλήρεις και πολλαπλές εγγυήσεις ασφαλείας για το θαλάσσιο περιβάλλον της Μεσογείου, ως προς την επιχείρηση καταστροφής του χημικού οπλοστασίου της Συρίας. Το πρόσφατο περιστατικό στις ακτές της Μυκόνου δείχνει ότι από αλλού μπορεί να προκύψει πρόβλημα στη Μεσόγειο και όχι από τις επίσημες δραστηριότητες του ΟΗΕ”. Την αντίδρασή τους στην επιχειρούμενη καταστροφή των χημικών όπλων της Συρίας στη θάλασσα της Μεσογείου διατράνωσαν εκατοντάδες Κρήτες κατά τη διάρκεια συλλαλητηρίου στον προαύλιο και περιβάλλοντα χώρο της Ιεράς Μονής Αρκαδίου στο Ρέθυμνο. Από νωρίς το μεσημέρι της Κυριακής 23 Μαρτίου 2014, Ρεθυμνιώτες αλλά και Κρητικοί από όλους τους νομούς του νησιού, από κοινού με φορείς της Κρήτης, συγκεντρώθηκαν στο Αρκάδι και κάλεσαν τους ιθύνοντες να πουν όχι στην καταστροφή της κλειστής θάλασσας της Μεσογείου και την άνευ προηγουμένου επιχειρούμενη οικολογική καταστροφή. 


Οι Κρητικοί με τη μεγάλη συγκέντρωση στο Αρκάδι ζήτησαν να αξιοποιηθεί κατάλληλα η περίοδος της ελληνικής προεδρίας στην ΕΕ για την επίλυση του συγκεκριμένου ζητήματος, με ταυτόχρονη, από κοινού δράση των κινημάτων και των Ευρωπαίων πολιτών. Ζήτησαν να προβληθεί το δίκαιο αίτημα των συγκεντρωμένων ότι δηλαδή «την ευθύνη και το κόστος για την ασφαλή καταστροφή των όπλων να την αναλάβουν εξολοκλήρου οι χώρες, που παρήγαγαν και διέθεσαν τα όπλα». Ο ανεξάρτητος ευρωβουλευτής Κρίτων Αρσένης εκφράζοντας τη πλήρη συμπαράστασταση του στα κινήματα πολιτών, συνεχίζει να καταγγέλλει τις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης που ενώ αδρανεί, προσπαθεί να πετύχει τον εφησυχασμό της κοινωνίας και να αποφύγει εύλογα ερωτήματα και αντιδράσεις. Σημαντική θεωρείται και η στάση των συλλόγων και φορέων, που συνδέονται με την αρχαιολογία, το περιβάλλον, την επιστήμη και τις τέχνες, οι οποίοι τόσο με την παρουσία εκπροσώπων τους όσο και με ψηφίσματα τάσσονται στο πλευρό των Κρητών και όλων όσοι αντιδρούν στην υδρόλυση των χημικών στη Μεσόγειο.



Με αφορμή τις ενέργειες διαμαρτυρίας των Συντονιστικών Επιτροπών της Κρήτης και των πολιτών, που αγωνίζονται για να αποτραπεί η καταστροφή των χημικών όπλων της Συρίας ανοικτά της Κρήτης, ο Κρίτων Αρσένης δηλώνει: «Φτάνουν στην Αθήνα οι επιτροπές αγώνα ενάντια της καταστροφή των χημικών όπλων της Συρίας, ανοικτά της Κρήτης. Έρχονται για να μεταφέρουν τα αναπάντητα ερωτήματα των πολιτών της Κρήτης που παρακολουθούν με εύλογη ανησυχία της εξελίξεις στο θέμα. Τα ΜΜΕ της Κρήτης έχουν σπάσει το σιωπητήριο πληροφόρησης, που επιβάλει η κυβέρνηση και μερίδα των ΜΜΕ που αποσιωπούν ακόμη και συγκεντρώσεις πολλών χιλιάδων συνανθρώπων μας, όπως η πρόσφατη στο Αρκάδι, στην οποία παρευρέθηκα. Τρεις μήνες αφότου είδε το θέμα το φως της δημοσιότητας, καίρια ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα και αποσιωπούνται την ίδια στιγμή που οι κενές διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης απολαμβάνουν μεγάλης προβολής από τα ΜΜΕ.


Ο Κρίτων Αρσένης καλεί την κυβέρνηση να απαντήσει:

*Από πότε γνώριζε για το ενδεχόμενο καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας ανοικτά της Κρήτης;

*Τι συγκεκριμένο έκανε για να το αποτρέψει;

*Πώς αξιοποίησε τον ρόλο της ως προεδρεύουσας του Συμβουλίου της ΕΕ;

*Γιατί δεν δημοσιοποιεί τυχόν επιστολές προς διεθνείς οργανισμούς όπου ζητά την αποτροπή της;

*Πώς εξηγεί το γεγονός ότι προκρίνεται ως βέλτιστη και ασφαλέστερη μέθοδος καταστροφής η υδρόλυση εν πλω ανοικτά της Κρήτης, ενώ μόλις πριν λίγους μήνες προκρίνονταν η ξηρά καταστροφή στο χερσαίο έδαφος της Αλβανίας;

*Τι άλλαξε πέρα από την αντίδραση των κατοίκων της Αλβανίας και την άρνηση της αλβανικής κυβέρνησης να τα δεχθεί;

*Γιατί σε αντίθεση με την κυβέρνηση της Αλβανίας η κυβέρνηση Σαμαρά- Βενιζέλου κωφεύει απέναντι στις μαζικές αντιδράσεις των πολιτών της Κρήτης;

*Για ποιο λόγο δεν γίνεται αποδεκτή καν η παρακολούθηση από ανεξάρτητους επιστήμονες των επιπτώσεων της καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας στη θάλασσα της Μεσογείου;

Ζητώ από την κυβέρνηση να καταθέσει όλα τα στοιχεία για την εξέλιξη της επιχείρησης καταστροφής των χημικών και καλώ τον πρωθυπουργό, τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και τους αρμόδιους υπουργούς να χρησιμοποιήσουν την ελληνική προεδρία στην Ε.Ε. για να πιέσουν να εφαρμοστεί το διεθνές δίκαιο και, επιτέλους, να ενημερώσουν την ελληνική κοινωνία.»

Τρίτη 8 Απριλίου 2014

Τραγωδία με νεκρούς Ζιφιούς στη Κρήτη



Ο Ζιφιός ή ραμφοφάλαινα (Ziphius cavirostris) είναι ένα μεγάλο κήτος, το οποίο απαντάται σχεδόν σε όλες τις θάλασσες του κόσμου.  Στην Ελλάδα το συναντάμε στο βόρειο Αιγαίο και το Θρακικό, στο Ιόνιο πέλαγος (Κέρκυρα), αλλά και στη Κρήτη. Tο αρσενικό και το θηλυκό ωριμάζουν σε ηλικία 11 ετών και έχουν μήκος 5-6m. Τις τελευταίες μέρες στη Κρήτη έχουν ξεβραστεί κάποιοι ζιφιοί κι άλλοι ήταν εγκλωβισμένοι σε κόλπους, προκαλώντας ανησυχία. Συγκεκριμένα ένας Ζιφιός εντοπίστηκε εγκαίρως πολύ κοντά στην ακτή στον Κερατόκαμπο, άλλα τρία θηλαστικά εντοπίστηκαν εγκλωβισμένα στα βράχια πολύ κοντά στην ακτή στον Καλικοβρέχτη στα Τέρτσα. Το θαλασσινό νερό στο σημείο που τα ζώα πάλευαν να ξεφύγουν είχε γίνει κόκκινο από τις πληγές τους. Πιθανολογούν ότι η αιτία, που αποπροσανατόλισε τα τέσσερα θαλάσσια θηλαστικά είναι πιθανότατα το σόναρ κάποιου πλοίου ή υποβρυχίου, γιατί δεν έχει ανακοινωθεί κάποια στρατιωτική άσκηση στην Κρήτη. 

Όμως τη Κυριακή 6 Απριλίου, όπως ενημέρωσε η ΜΚΟ «Αρίων» ακόμα δύο νέοι ζιφιοί ξεβράστηκαν στους Καλούς Λιμένες, Ηρακλείου της Κρήτης. Ο ένας ήταν αρσενικός, με μήκος πάνω από πέντε μέτρα και εκβράστηκε νεκρός στη παραλία. Ο δεύτερος ήταν στα ρηχά του κόλπου. Η Δρ. Κομνηνού χθες έκανε νεκροτομεία στο νεκρό ζώο, που κυοφορούσε  και συνέλλεξε δείγματα για εξακρίβωση της αιτίας θανάτου του. Και ο θηλυκός ζιφιός, που προσάραξε νεκρή στις 3 Απριλίου στο Καστρί , Ηρακλείου Κρήτης, κυοφορούσε.   Ο ζιφιός έχει μήκος 5.5-7m και βάρος 3-6 τόνος. Το σώμα του είναι γεροδεμένο, με σκούρο καφέ ή γκρι χρώμα. Τρέφεται με κεφαλόποδα, κυρίως μεγάλα καλαμάρια και ζει σε θάλασσες με μεγάλα βάθη.

Αναμένονται με ενδιαφέρον οι ιστοπαθολογικές αναλύσεις από τα εργαστήρια της Κτηνιατρικής Σχολής του ΑΠΘ πρόκειται να δώσουν περισσότερα στοιχεία για τα αίτια θανάτου των ζιφιών στη Νότια Κρήτη. Άλλες περιπτώσεις είναι η προσπάθεια ανεύρεσης υδρογονανθράκων, ενώ ακόμη επισήμως δεν έχει ανακοινωθεί κάποια ρίψη των χημικών της Συρίας στη Κρήτη. Ο ζιφιός αποφεύγει τον άνθρωπο και τα καράβια, καθώς είναι πολύ ντροπαλός. Λόγω της συμπεριφοράς αυτής, αλλά και του γεγονότος ότι καταδύεται για 30-70 λεπτά σε πολύ μεγάλα βάθη (>1000m), το είδος είναι εξαιρετικά δύσκολο να μελετηθεί. Έτσι, τα περισσότερα στοιχεία για τον ζιφιό προέρχονται από εκβρασμούς πτωμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα πλαίσια έρευνας, στην Κρήτη καταγράφηκαν για πρώτη φορά στο κόσμο οι ήχοι που εκπέμπουν οι ζιφιοί. Τα νεογέννητα των ζιφιών όταν γεννιούνται είναι συνήθως , περίπου 2,70 μ. σε μήκος ( Heyning 2002 , Mead 1984 ). H μέγιστη διάρκεια ζωής για το αρσενικό είναι τα 47 χρόνια, ενώ για το θηλυκό τα 28 χρόνια. H μέση διάρκεια ζωής υπολογίζεται στα 35 χρόνια. 

Ένα κοπάδι ζιφιών αποτελείται συνήθως από 1-7 άτομα, αλλά έχουν καταγραφεί και μεγαλύτερα κοπάδια των 25 ατόμων. Mόνα συνήθως βρίσκονται τα ενήλικα αρσενικά. H εκτόξευση του νερού είναι ευθεία, χαμηλή και το νερό σκορπίζεται. Kάνει βαθιές καταδύσεις και μπορεί να παραμείνει για 30 λεπτά κάτω από το νερό. Ένα είδος φάλαινας, ο ζιφιός, έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ κατάδυσης από θηλαστικό, μένοντας κάτω από το νερό επί δύο ώρες και 17 λεπτά και μάλιστα σε μεγάλα βάθη, σχεδόν τριών χιλιομέτρων, κατακτώντας έτσι το «χρυσό μετάλλιο» στις θαλάσσιες καταδύσεις. Σύμφωνα με το Βιβλίο Ρεκόρ Γκίνες, ένας άνθρωπος έχει αντέξει να κάνει βουτιά διάρκειας το πολύ 22 λεπτών (και βέβαια, ούτε κατά διάνοια σε τέτοιο βάθος). Οι βιολόγοι του αμερικανικού ερευνητικού κέντρου Cascadia, με επικεφαλής τον Γκρεγκ Σορ και την Έριν Φαλκόνε,  έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας "PLoS Βiology", είχαν προσαρμόσει ένα δορυφορικό αισθητήρα σε οκτώ ζιφιούς που κολυμπούσαν στα ανοιχτά της Καλιφόρνια. Η κατάδυση ενός ζιφιού κράτησε 137,5 λεπτά και έγινε σε βάθος έως 2.992 μέτρων. 

Αυτή η επίδοση ξεπερνά ακόμα και αυτές των θαλασσίων ελεφάντων του νότου, που φημίζονται για την ικανότητά τους να κρατούν την αναπνοή τους κάτω από την επιφάνεια του νερού. Το προηγούμενο ρεκόρ κατείχε ένας θαλάσσιος ελέφαντας, που είχε μείνει 120 λεπτά κάτω από το νερό, σε βάθος έως 2.388 μέτρων. Επίσης, οι ζιφιοί (Ziphius cavirostris ή Cuvier’s beaked whales) έχουν πετύχει μια δραστική συρρίκνωση των χώρων αέρα μέσα στα σώματά τους, κάτι που τους επιτρέπει να κατεβαίνουν σε μεγάλα βάθη, χωρίς να συνθλίβονται από την τεράστια πίεση του νερού!



Πέμπτη 3 Απριλίου 2014

3ήμερο Πρόγραμμα Υψηλής Γαστρονομίας «Τεχνικές Sous vide»




Σήμερα 3 Απριλίου, ολοκληρώθηκε το πετυχημένο 3ήμερο Πρόγραμμα Υψηλής Γαστρονομίας «Τεχνικές Sous vide», με διοργανωτή τον δημοσιογράφο Χάρη Χαραλαμπίδη. Η ημέρα περιελάμβανε Λαχανικά sous vide, γλυκά σε vacuum, ζωμούς σε όσμωση, infusion και γευστική δοκιμή σε όλα.  Σας παρουσιάζω πλούσιο φωτογραφικό υλικό.
 
σεφ Γιώργος Στυλιανουδάκης & Χάρης Χαραλαμπίδης - chef George Stylianoudakis & Harry Charalambidis
Υπήρξε ειδική πρόσκληση σε δημοσιογράφους του χώρου για γευσιγνωσία και επίσης ο κ.Χαραλαμπίδης ευχαρίστησε όλους τους συμμετέχοντες για την παρουσία τους στο επαναληπτικό Πρόγραμμα Υψηλής Γαστρονομίας, όπως και τον Chef Γιώργο Στυλιανουδάκη (George Stylianoudakis) για τις πραγματικά μοναδικές πληροφορίες, που μοιράστηκε μαζί μας. 


Με χαρά παραβρέθηκα στην τελευταία ημέρα του Προγράμματος, όπου υπήρξε μεγάλη προσέλευση και ενεργή συμμετοχή των ενδιαφερομένων. Ο Χάρης Χαραλαμπίδης άψογος διοργανωτής, όπως πάντα.  Η  1η ημέρα για τις Τεχνικές Sous vide (Χρόνοι & Θερμοκρασίες Ψησίματος)  ήταν αφιερωμένη στα Κρέατα - Αρνί, Χοιρινό, Μοσχάρι, Πουλερικά, Κυνήγια. 


Τη 2η ημέρα παρουσίασαν τις τεχνικές για τα Ψάρια & τα Θαλασσινά με πολλές και  άκρως ενδιαφέρουςες πληροφορίες από τον Chef Γιώργο Στυλιανουδάκη γύρω από το μαγείρεμα τους σε Sous vide. 

Χάρης Χαραλαμπίδης & Ηλέκτρα Κουτούκη, Harry Charalambidis & Electra Koutouki