Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Το «Άστρο των Χριστουγέννων» στο Πλανητάριο



Το Ψηφιακό Πλανητάριο, η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας και η Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου προσφέρουν μια σειρά από ειδικά εορταστικά προγράμματα και πρωτότυπες δράσεις για τα Χριστούγεννα. Στο θόλο του Πλανηταρίου θα προβάλλεται «Το 'Αστρο των Χριστουγέννων», μια ψηφιακή παράσταση για μικρούς και μεγάλους!  Ξεκινώντας από τη γέννηση του Θείου Βρέφους στη Βηθλεέμ, η παράσταση ξεδιπλώνει τα ιστορικά, αλλά και με επιστημονικά δεδομένα, ένα ιδιαίτερο μουσικό και οπτικό θέαμα (εισιτήριο 6 ευρώ για ενήλικες, 4 ευρώ για παιδιά). Επίσης το Σάββατο 21 Δεκεμβρίου και ώρα 12:00 θα παιχτεί η δωρεάν θεατρική παράσταση «Αισώπου κόμιξ», μια διαδραστική παράσταση από τη θεατρική ομάδα «Μικρός Νότος» για παιδιά 5-12 ετών. Πρόκειται για μουσικά παιχνίδια εμπνευσμένα από τα παραμύθια του Αισώπου.

Τη Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου, ώρα 18:00 θα γίνει εκδήλωση με θέμα: «Αίσωπος και τεχνολογία. Ένα αφηγηματικό ταξίδι στην εποχή του Αισώπου με τη βοήθεια της τεχνολογίας», που προτείνεται για παιδιά έξι ετών και άνω, με ελεύθερη είσοδο. Η οργάνωση της δράσης γίνεται από το Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών. Στη Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας θα παρουσιάζεται η εορταστική ενότητα με θέμα «H Επιστήμη στον ρυθμό της μουσικής των Χριστουγέννων». Όλοι θα έχουν τη δυνατότητα να παίξουν Χριστουγεννιάτικες μελωδίες με παράξενα όργανα, να μάθουν για τον ήχο και τη διάδοσή του.. επίσης  θα δουν εντυπωσιακά πειράματα και υλικά «να χορεύουν», ενώ θα πουν τα κάλαντα. Το εορταστικό πρόγραμμα πραγματοποιείται από τις 26 έως 30 Δεκεμβρίου και από τις 2 έως 6 Ιανουαρίου 2014.

Τέλος η Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου διοργανώνει εκδηλώσεις με θέμα «Χριστούγεννα με τον παππού Αίσωπο». Η εικαστική έκθεση «Ο κόσμος του Αισώπου» με δημιουργίες από σύρμα και χαρτί, θα σας ταξιδέψουν στο μαγικό κόσμο του Αισώπου. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη και η διάρκεια της έκθεσης θα είναι από 20 Δεκεμβρίου έως 30 Ιανουαρίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Πέμπτη ώρες 08:30-20:00, Παρασκευή και Σάββατο ώρες 08:30-15:30 (εξαιρούνται οι επίσημες αργίες).

Ακραία κακοκαιρία στη Πελοπόννησο και ο φονικός χειμώνας 2013



Η φετινή κακοκαιρία έχει γίνει φονική με πολλές εκφάνσεις μέσα στην οικονομική κρίση. Μετά τη Ρόδο...ήρθε η σειρά του Άργους στη Πελοπόννησο. Μάλιστα από αύριο Τρίτη, θα υπάρξει σε όλη τη χώρα νέο κύμα κακοκαιρίας με κατακόρυφη πτώση υδραργύρου και χιόνια στα ορεινά. Σήμερα μια 55χρονη γυναίκα σερβικής καταγωγής ανασύρθηκε νεκρή απο το υπόγειο διαμέρισμά της στο Άργος, λόγω της ακραίας θεομηνίας, που έπληξε την Πελοπόννησο. Ενώ ένα 13χρονο κορίτσι επίσης από τη Σερβία, που διέμενε με την 54χρονη άνεργη μητέρα του, έχασε τη ζωή του στην Ξηροκρήνη Θεσσαλονίκης από αναθυμιάσεις μαγκαλιού. Δυστυχώς στο σπίτι δεν υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα και προσπάθησαν να θερμανθούν με το μαγκάλι.

Πυροσβέστες, που έσπευσαν στην περιοχή του Άργους από όλη την Πελοπόννησο και οι δυνάμεις της Πολιτικής Προστασίας της πόλης έδωσαν ολονύχτια μάχη και συνεχίζουν, προκειμένου να διασώσουν πολίτες και τις περιουσίες τους από τα ορμητικά νερά, Τις επόμενες μέρες θα υπάρξει κατακόρυφη πτώση της θερμοκρασίας με ενισχυμένους βοριάδες και χιονόπτωση στα ορεινά. Έτσι μετά τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα, που ήδη εξασθενούν, από αύριο θα κάνουν την εμφάνισή τους ενισχυμένοι βοριάδες εντάσεως μέχρι δέκα μποφόρ, κυρίως στην ανατολική Ελλάδα και την Αττική. Επίσης θα εμφανιστούν χιόνια στα ορεινά της Εύβοιας, της ανατολικής Πελοποννήσου, της Αττικής (σε υψόμετρο πάνω από 900 μέτρα), ακόμα και της Κρήτης. «Είμαστε στην καρδιά του χειμώνα, γι' αυτό και έχουμε συνεχείς μεταβολές του καιρού», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Εθνικού Μετεωρολογικού Κέντρου της ΕΜΥ, Αντώνης Λάλος.

Ο δήμαρχος του Άργους, Δημήτρης Καμπόσος απηύθυνε έκκληση προς την Πολιτεία και δήλωσε ότι το Άργος έχει κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης κάνοντας λόγο για εκταταμένες ζημιές σε όλο το δήμο Αργους - Μυκηνών. Οι κάτοικοι του Αργους πέρασαν δύσκολες ώρες, καθώς υπερχείλισαν, λόγω των ισχυρών βροχοπτώσεων, οι δύο ξεροπόταμοι που διέρχονται την πόλη, ο Ξηριάς και η Πάνιτσα. Για αρκετές ώρες η πόλη ήταν αποκομμένη λόγω των πλημμυρών, ενώ προβλήματα αντιμετώπισαν πολλές περιοχές της επαρχίας Αργους, από τα ορεινά, όπως είναι η Καρυά και τα Σπανέικα, μέχρι τα πεδινά, στη Νέα Κίο, το Κεφαλάρι, το Σκαφιδάκι, τους Μύλος και την ευρύτερη περιοχή. Σημειώνονται προβλήματα ηλεκτροδότησης, στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή.

Τα καιρικά φαινόμενα έχουν κοπάσει, αλλά προβλήματα από πλημμύρες υπήρξαν και σε Κιάτο, Κόρινθο και Κυπαρισσία. Οι κλήσεις στην Πυροσβεστική για άντληση υδάτων και απεγκλωβισμούς ατόμων από τα σπίτια τους ξεπέρασαν τις 100 για το Κιάτο, ενώ στην Κόρινθο έφτασαν τις 30. Προβλήματα από πλημμύρες καταγράφηκαν και στην Κυπαρισσία, όπου σήμερα τα νερά έχουν υποχωρήσει και η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί, αλλά και σε περιοχές της νότιας Ηλείας. Ειδικότερα, λόγω της υπερχείλισης χειμάρρου που διέρχεται περίπου ένα χιλιόμετρο μακριά από την κοινότητα Κακόβατος, πλημμύρισαν 6 ισόγεια σπίτια και καλλιέργειες και χρειάστηκε η επέμβαση των πυροσβεστικών δυνάμεων για την απάντληση υδάτων Οι βροχοπτώσεις προκάλεσαν προβλήματα και στις κοινότητες Λέπρεο και Ανήλιο.

Το οδικό δίκτυο της Πελοποννήσου αντιμετωπίζει προβλήματα εξαιτίας κατολισθήσεων και της πτώσης βράχων στο οδόστρωμα. Στη Αχαΐα, κλειστή εξακολουθεί να παραμένει, λόγω κατολισθήσεων, η παλαιά εθνική οδός Πατρών- Κορίνθου, στο ύψος του Πλατάνου Αιγιάλειας. Η κυκλοφορία των οχημάτων εκτρέπεται στη νέα εθνική, μέσω Πούντας για όσους κατευθύνονται προς Αθήνα και μέσω Ακράτας, για όσους κατευθύνονται προς Πάτρα. Στην Κορινθία, έχει διακοπεί, λόγω κατολισθήσεων, η κυκλοφορία των οχημάτων στον δρόμο που συνδέει το Ξυλόκαστρο με τα Καρυώτικα και οι οδηγοί κινούνται μέσω παρακαμπτήριων οδών. Στην Αργολίδα, λόγω κατολισθήσεων στο 15ο χλμ της παλαιάς εθνικής οδού Άργους- Τρίπολης, στο ύψος του Αχλαδόκαμπου, η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται από το ένα ρεύμα κυκλοφορίας. Επίσης έχει διακοπεί η κυκλοφορία, λόγω κατολίσθησης, στο 1,5 χλμ του δρόμου Στέρνας- Γυμνού και λόγω καθίζησης, στο 5,8 χλμ του επαρχιακού δρόμου Καπαρελίου- Λυρκείας.

Συνεργεία των δήμων και της περιφέρειας  επιχειρούν να αποκαταστήσουν τις ζημιές σε όλους τους δρόμους. Η καθίζηση στον δρόμο, που οδηγεί στην πόλη της Νεμέας, από το 116ο χιλιόμετρο του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου - Τρίπολης αποκαταστάθηκε και πλέον η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται κανονικά. Στη Λακωνία, πρόβλημα υπάρχει στο 15ο χλμ της εθνικής οδού Αρεόπολης- Καλαμάτας, όπου λόγω κατολισθήσεων, η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται από το ένα ρεύμα κυκλοφορίας. Ακόμη έχει διακοπεί η κυκλοφορία λόγω κατολισθήσεων, στο 1,5 χλμ της επαρχιακής οδού Άρνας- Πετρίνας και διεξάγεται μέσω παρακαμπτήριων oδών. Παράλληλα, προς τα χωριά Σελεγούδι, Καστάνια και Παναγία Γιάτρισσα έχουν γίνει κατολισθήσεις με αποτέλεσμα να σπάσουν δύο γεφυράκια και να διακοπεί η κυκλοφορία.

Λόγω κακοκαιρίας με απόφαση των δημάρχων Βόρειας και Νότιας Κυνουρίας κλειστά είναι σήμερα όλα τα σχολεία της επαρχίας. Το σοβαρότερο πρόβλημα εστιάζεται στον κάμπο του Λεωνιδίου και στην περιοχή Λάκκος, όπου η ισχυρή βροχόπτωση και οι θυελλώδης άνεμοι φούσκωσαν τη θάλασσα και πλημμύρισαν τα περιβόλια και καλλιέργειες κηπευτικών. Στη Βόρεια Κυνουρία υπάρχουν προβλήματα σε αγροτικούς δρόμους στα χωριά Άγιος Ανδρέας, Κορακοβούνι και Κούτρουφα, ενώ πέτρες έχουν πέσει και στο δρόμο Τρίπολης - Άστρους. Συνεργεία του δήμου βρίσκονται στα σημεία που έχουν προκληθεί ζημιές και εκτιμάται πως έως το μεσημέρι θα έχουν αποκατασταθεί. Σοβαρό οικολογικό πρόβλημα είναι τα σκουπίδια που έχουν ξεβράσει τα ποτάμια της Αργολίδας, στον Αργολικό κόλπο και έχουν «πνίξει» τα παράλια της Βόρειας Κυνουρίας (Ξηροπήγαδο)

Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

Ελλήνων γεύσεις... με τη Ντίνα Νικολάου στη Λήμνο!


Αυτή την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου στις 15.00, η εκπομπή «Ελλήνων γεύσεις» της σεφ Ντίνας Νικολάου επισκέφθηκε τη Λήμνο και παρουσίασε συνταγές εμπνευσμένες από τα αγνά λημνιώτικα υλικά.   

Είναι η νέα εκπομπή της Ντίνας Νικολάου στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ, που Κυριακάτικα μας ταξίδεψε στο Βόρειο Αιγαίο και στην πατρίδα του πατέρα μου, τη Λήμνο! Συνταγές με χειροποίητα φλoμάρια και σάλτσα με λουκάνικο,  ζυμωτό χωριάτικο ψωμί Λήμνου ποικιλίας αυλεύρι μαυραγάνι, μηλόπιτα με μούστο από μοσχάτο Αλεξανδρείας. 
Η Ντίνα Νικολάου με τον οινοποιό κ.Χατζηγεωργίου
Εκεί όπου η τοπική κουζίνα διατηρεί την παράδοσή της, συντροφιά με το περίφημο Λήμνιο κρασί.



Όπως είπε και στην εισαγωγή της εκπομπής η Ντίνα Νικολάου: “Σαββατοκύριακο σημαίνει στιγμές αφιερωμένες στην οικογένεια, έτσι τί πιο όμορφο από το να ετοιμάσεις ένα πλούσιο γεύμα για τους ανθρώπους που αγαπάμε και μας αγαπούν. Μια διαφορετική πρόταση με τα παραδοσιακά ζυμαρικά της Λήμνου, φλομάρια γκρατινέ με κιμά λουκάνικου, υπέροχη σαλάτα με παντζάρια, πορτοκάλια και γιαούρτι, και μια γλυκιά απόλαυση.. μηλόπιτα με πετιμέζι και γλυκό Λήμνιο κρασί...”



εορταστικά παραδοσιακά γλυκά Λήμνου!



Τα «μαμούνια» Λήμνου



Τα γλυκάκια «μαμούνια» της Λήμνου είναι η ίδια περίπου συνταγή με τα «μαμούλια» της Χίου, που είναι τυπικό χριστουγεννιάτικο γλύκισμα. Απλά της Λήμνου σιροπιάζονται πριν ρίξουμε την άχνη ζάχαρη.  Λένε πως η ρίζα της λέξης είναι από την αραβική «maamoul», που σημαίνει γεμιστή πιτούλα.  Περιέχουν στη ζύμη αμύγδαλα ή καρύδια και διατηρούνται φρέσκα, αρκεί να τα κλείσουμε σε ένα μεταλλικό κουτί.



Για περίπου 50 - 55 μαμούνια



Για τη ζύμη

6 κούπες αλεύρι

340 γρ βούτυρο ή βούτυρο γάλακτος

¾ κούπες γάλα

160 γρ. ζάχαρη

1 κουταλάκι σόδα

5 κουταλιές μπράντυ

2 αυγά


Για τη γέμιση

2 κούπες καρύδια ή αμύγδαλα

1 αυγό

½ κούπα ζάχαρη


Για το τύλιγμα

Άχνη ζάχαρη

Ανθόνερο


Φτιάχνουμε τη ζύμη, βάζοντας το βούτυρο να κάψει σε μια κατσαρόλα, ενώ σε άλλη κατσαρόλα ζεσταίνουμε το γάλα με τη ζάχαρη. Όταν λιώσει η ζάχαρη, ρίχνουμε το γάλα στο βούτυρο και προσθέτουμε σταδιακά το αλεύρι... με προσοχή να μη σβωλιάσει. Όταν κρυώσει το μείγμα προσθέτουμε τα αυγά, που πρώτα τα έχουμε χτυπήσει ελαφρώς... έπειτα το μπράντυ με τη λιωμένη σόδα. Ζυμώνουμε, ώστε να ενωθούν όλα τα υλικά...

Ετοιμάζουμε τη γέμιση και μάλιστα αν χρησιμοποιήσουμε τελικά αμύγδαλα, τα καβουρδίζουμε για λίγο στο φούρνο, χωρίς να τα ασπρίσουμε.  Ανακατεύουμε τους ξηρούς καρπούς με τη ζάχαρη και τη κανέλα, χτυπάμε τ’αυγό και ζυμώνουμε.  Ραντίζουμε το μείγμα με λίγο ανθόνερο για να ενωθούν τα υλικά μεταξύ τους.  Έπειτα παίρνουμε λίγη από τη ζύμη και την πλαταίνουμε ώστε να βάλουμε στο κέντρο λίγη από τη γέμιση. Διπλώνουμε τη ζύμη και της δίνουμε όποιο από τα δύο σχήματα θέλουμε... είτε στρογγυλό είτε μισοφέγγαρο... όπως στους κουραμπιέδες.

Βάζουμε τα γλυκάκια σε βουτυρωμένο ταψί και τα ψήνουμε σε φούρνο... προθερμασμένο στους 170 – 180 βαθμούς επί 30 λεπτά. Όσο είναι ζεστά τα βουτάμε στο ανθόνερο και μετά στο σιρόπι... και τα αφήνουμε για λίγο να στεγνώσουν. Έπειτα τα πασπαλίζουμε με την άχνη ζάχαρη και μετά από μια ώρα περίπου τα ξανατυλίγουμε με άχνη ζάχαρη. Μοιάζουν εξωτερικά με κουραμπιέδες!

Αντί για γάλα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χυμό πορτοκαλιού.






Οι «σαμ’σάδες» της Λήμνου



Οι «σαμ’σάδες» ή «σαμουσάδες» της Λήμνου είναι γλυκίσματα τυλιγμένα με φύλλο και γέμιση από αμύγδαλα ή καρύδια ή και τα δύο μαζί, με σουσάμι και κανελλογαρύφαλα. Θυμίζει μπακλαβά, αλλά το μυστικό της γέμισης είναι το θρεπτικό σουσάμι. Σε όλα τα νησιά του Αιγαίου υπάρχουν αντίστοιχες συνταγές...αλλά με διαφορές.  Π.χ. στη Κω οι σαμουσάδες γίνονται με σπιτικό φύλλο, που πασπαλίζεται με μπόλικο καβουρδισμένο σουσάμι, αρωματισμένο με κανέλα. Στην Λήμνο, οι μεγάλοι σαμσάδες είναι σουρωτοί, με πολλά αμύγδαλα και έντονο άρωμα από βούτυρο γάλακτος. Προσφέρονται κυρίως τη Πρωτοχρονιά!  Θυμίζει το Μακεδονίτικο σαραγλί.



Για 30 – 35 σαμσάδες

Μισό κιλό φύλλο κρούστας

300 γρ. βούτυρο γάλακτος

Για τη γέμιση

Μισό κιλό αμύγδαλα

4 κουταλιές ζάχαρη

Άρωμα πικραμύγδαλου

Για το σιρόπι

2 κούπες ζάχαρη

2 κούπες νερό

2 κουταλιές μέλι

Λίγες σταγόνες λεμονιού




Ξεφλουδίζουμε τα αμύγδαλα και τα στεγνώνουμε για 5 λεπτά περίπου στο ζεστό φούρνο. Όταν κρυώσουμε, τ’αλέθουμε για λίγο στο μπλέντερ.  Ανακατεύουμε τα χονδροαλεσμένα αμύγδαλα με τη ζάχαρη και το άρωμα πικραμύγδαλο (ή ανθόνερο). Λειώνουμε το βούτυρο γάλακτος. Απλώνουμε ένα φύλλο κρούστας και το βουτυρώνουμε καλά με πινέλο. Βουτυρώνουμε και το δεύτερο  φύλλο που βάζουμε... και το τρίτο φύλλο κρούστας μετά. Στο τρίτο φύλλο πασπαλίζουμε με το μείγμα αμυγδάλων. Σε μια βέργα, όπως αυτές που ανοίγουμε φύλλο, τυλίγουμε πάνω της τα φύλλα σε ρολλό. Δηλαδή βάζουμε τη βέργα στην άκρη των φύλλων και τυλίγουμε αυτά πάνω στη βέργα σα ρολλό. Και με τα δύο μας χέρια πιέζουμε τις άκρες του ρολού προς το κέντρο, έτσι ώστε να σουρώσει και να μείνει σχεδόν το μισό σε μήκος.  Τραβάμε τη βέργα από το κέντρο. Κόβουμε έπειτα το ρολλό σε κομματάκια πλάτους 3 εκατοστών περίπου χωρίς όμως να τα χωρίσουμε. Βάζουμε το ρολλό σε βουτυρωμένο ταψάκι και επαναλαμβάνουμε να φτιάξουμε κι άλλα ρολλά...με την ίδια διαδικασία. Όταν γεμίσει το ταψί με τους σαμσάδες, τους αλείφουμε με το υπόλοιπο βούτυρο γάλακτος και τους ψήνουμε σε μέτριο φούρνο για μισή ώρα περίπου.

Στο μεταξύ ετοιμάζουμε το σιρόπι... βράζουμε το νερό με τη ζάχαρη επί 5-6 λεπτά μέχρι να δέσει το σιρόπι. Προσθέτουμε προς το τέλος το μέλι και το λεμόνι... το βράζουμε επί 2 λεπτά και το αφήνουμε να κρυώσει.

Όταν ψηθούν οι σαμσάδες... όταν είναι ζεστοί, τους σιροπιάζετε και μετά τους χωρίζετε ... τους σερβίρετε σε πιατέλλα.



Βενιζελικά Λήμνου



Οι κάτοικοι της Λήμνου εμπνεύστηκαν να ονομάσουν τα γλυκίσματα αυτά «βενιζελικά», όταν κάποτε ο Ελευθέριος Βενιζέλος επισκέφθηκε το νησί και του άρεσαν πολύ. Τα λευκά μπαλλάκια είναι γλυκάκια με αμύγδαλο τυλιγμένα σε άσπρο γλάσο από βανίλια.



Για περίπου 70 βενιζελικά


330 γρ. αμυγδαλόψυχα

160 γρ. ζάχαρη άχνη

150 γρ. σοκολάτα κουβερτούρα

2 κουταλιές κακάο

2/3 κούπας μπράντυ


Για το γλάσο

330 γρ. βανίλια γλυκό

1 ασπράδι αυγού

Χυμός λεμονιού



Αλέθουμε στο μπλέντερ τα αμύγδαλα πολύ καλά... σχεδόν γίνονται πούδρα.  Λειώνουμε σε μπεν-μαρί την κουβερτούρα σοκολάτα, ρίχνουμε μέσα το κακάο και τα αλεσμένα αμύγδαλα... έπειτα την άχνη ζάχαρη και λίγο λίγο το μπράντυ.  Τα ανακατεύουμε όλα τα υλικά και πλάθουμε τα μπαλλάκια.  Το γλάσο το φτιάχνουμε, αφού λιώνουμε τη βανίλια σε μπεν – μαρί, πάνω σε χαμηλή φωτιά μέχρι να λιώσει. Το ασπράδι το χτυπάμε μέχρι να γίνει μαρέγκα και το ανακατεύουμε μέσα στη λειωμένη βανίλια, με 2-3 σταγόνες λεμονιού. Αφήνουμε το μείγμα να κρυώσει λίγο...  και βυθίζουμε μέσα τα μπαλλάκια ένα ένα στο γλάσο. Τα τοποθετούμε σε λαδόκολλα και τα αφήνουμε να στεγνώσουν καλά. Τα τοποθετούμε στις χάρτινες φορμίτσες ζαχαροπλαστικής.