Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2013

Τροφές, που μας ζεσταίνουν το χειμώνα!



Το χειμώνα μένουμε περισσότερο μέσα στο σπίτι και γενικότερα περιοριζόμαστε σε εσωτερικούς χώρους, με πιθανότερο αποτέλεσμα να τσιμπολογούμε περισσότερο και να αποκτήσουμε κάποια κιλά. Άσε.. που είναι και οι διάφοροι περίοδοι, όπως τα Χριστούγεννα! Η θερμοκρασία έχει ήδη αρχίσει να πέφτει, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης παραμένει σε απαγορευτικά επίπεδα... και σκέφτηκα ότι θα ήταν χρήσιμο να ερευνήσω για τροφές, που μας ζεσταίνουν, ενώ παράλληλα μας προσφέρουν ευεξία. Ο πιο απλός τρόπος για να ζεσταθούμε τις κρύες μέρες του χειμώνα, που μου έρχεται στο μυαλό, είναι να μαγειρεύουμε με μπαχαρικά, να πίνουμε κρασάκι... και σοκολάτα!
 
Όλοι γνωρίζουμε ότι οι λιπαρές τροφές και  η πρωτεΐνη ανεβάζουν τη θερμοκρασία του σώματος και κυρίως οι τροφές, που είναι πλούσεις σε βιταμίνη Β3, που βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος. Τον χειμώνα αρρωσταίνουμε πιο συχνά και ο καλύτερος τρόπος για να διαφυλάξουμε τον εαυτό μας είναι να θωρακίσουμε την άμυνα του... δηλαδή τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες. Από τις λίστες τροφών, αυτές που μπορούν να μας κρατήσουν ζεστούς είναι οι εξής: άπαχο κρέας, λιπαρά ψάρια, αυγά, ξηροί καρποί, γαλακτοκομικά προϊόντα, τυρί, σουσάμι, φύτρο σιταριού, φασόλια, πράσινα λαχανικά, σούπες, μπαχαρικά, έλαια, ζεστό τσάι – βότανα και  το νερό.

Έρευνες δείχνουν ότι οι τροφές βιολογικής προέλευσης, δηλαδή οι λιγότερο επεξεργασμένες, χωρίς ή με ελάχιστη προσθήκη χρωστικών και συντηρητικών, ασκούν υψηλότερη θερμογόνο δράση σε σχέση με άλλες. Ενώ και τα μαγειρεμένα φαγητά για πολλή ώρα ή σε πολύ μαλακή μορφή, π.χ., φρούτα και κομπόστα χάνουν πολλές βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, γι’αυτό καλύτερα να τα καταναλώνουμε σε ανεπεξέργαστη στερεή μορφή Τα όσπρια, άπαχο κρέας, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά αποτελούν πλούσια πηγή σιδήρου. Ένα στοιχείο του οποίου η έλλειψη προκαλεί διαταραχές στη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, που ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος.

Ναι, οι χειμωνιάτικες μέρες είναι συνδεδεμένες με ζεστές σούπες κι αν μαγειρέψετε τις κατάλληλες συνταγές, θα έχετε μεγάλη πρόσληψη θρεπτικών και ενυδάτωση. Όταν το σώμα είναι αφυδατωμένο, δεν μπορεί να εξασφαλίσει την απαραίτητη θερμοκρασία και νιώθουμε να κρυώνουμε.  Το κρύο, σύμφωνα με τους ειδικούς,  ρίχνει το pH του αίματος και το μετατρέπει σε πιο όξινο, κάτι που σημαίνει ότι για να ξαναφέρουμε την ισορροπία, πρέπει να καταναλώνουμε τροφές που θα το ανεβάσουν, έτσι ώστε η χημεία του σώματός μας να μετατραπεί κι εμείς να νιώσουμε πιο ζεστά και πιο άνετα. Το κακάο, η βρώμη και οι σούπες αυξάνουν τη θερμοκρασία του σώματος κι αν τα καταναλώνετε καυτά, το αποτέλεσμα είναι σούπερ!

Λίγο σκόρδο, πιπεριά  ή κρεμμύδι στις σούπες, τη σαλάτα και στα μαγειρεμένα φαγητά, θα σας κάνει να αισθανθείτε πιο άνετα στο κρύο, ενώ έχουν γνωστές αντιμικροβιακές ιδιότητες. Καταναλώστε ακόμη τζίντζερ ή πιπερόριζα, το οποίο εκτός από τα φαγητά, μπορείτε να το προσθέσετε και στο ρόφημα σας. Το χειμώνα οφείλετε να τρώτε παραπάνω κρέας, αφού η πρωτεΐνη μπορεί να αυξήσει το pH στο αίμα και να μας κάνει να αισθανθούμε πιο ζεστοί. Επίσης το ψάρι, αβγά, αμύγδαλα και γαλακτοκομικά, που περιέχουν νιασίνη (βιταμίνη Β3) βοηθούν στη σταθεροποίηση και ισορροπία του νευρικού συστήματος και τονώνουν το κυκλοφορικό. Τοπ τροφές για Β3 είναι το συκώτι, το σουσάμι, τα φιστίκια, τα μανιτάρια, οι πατάτες, τα σπαράγγια...

Στο Κρέας καλύτερη επιλογή είναι το κρέας στην κατσαρόλα ή σε συσκευές αργού μαγειρέματος (slow cooker) και συγκεκριμένα το κόκκινο κρέας, με υψηλή περιεκτικότητα σιδήρου.  Με τα μπαχαρικά, εκτός από πικάντικη γεύση στα φαγητά, τονώνετε την κυκλοφορία του αίματος. Τα καλά λιπαρά, όπως το ελαιόλαδο στη μαγειρική είναι ότι πρέπει, καθώς και οι  ξηροί καρποί (καρύδι, ηλιόσπορο και αμύγδαλα...). Επίσης ο συνδυασμός με φρούτα και λαχανικά, που είναι  καλή πηγή βιταμίνης C, τονώνει το ανοσοποιητικό. Τοπ λαχανικά τα πράσα και τα καρότα, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, αφού έχουν επαρκή ποσότητα σιδήρου και βοηθούν στην παραγωγή ζέστης στο σώμα.

Σίγουρα ο χειμώνας είναι η καλύτερη εποχή για να καταναλώνουμε ζεστά ροφήματα βοτάνων και σοκολάτες. Πρέπει να επισημάνω ότι οι φίλοι του καφέ καλύτερα να τον αποφεύγουν, καθώς θα χαμηλώσει το pH στο αίμα ακόμη περισσότερο. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει και μια μόδα που μας έρχεται από τις χώρες του βορρά...και κυρίως από τη Σκανδιναβία. Το συναντάμε με αμέτρητα ονόματα σε όλη την Ευρώπη και τα Βαλκάνια... Glögg στην Σκανδιναβία, mulled wine στην Αγγλία, vin chaud στα Γαλλικά, Glühwein στα Γερμανικά... και θεωρείται το κατεξοχήν Χριστουγεννιάτικο ποτό!  Εντυπωσιάζει καλεσμένους και είναι το «ζεστό κόκκινο κρασί», που θα ευφράνει την καρδιά των αγαπημένων σας.  

Συνταγές θα βρείτε πολλές στο ίντερνετ... εδώ μια συνταγή για Glögg

Υλικά (για 4-6 ποτήρια)

1 μπουκάλι κόκκινο ξηρό κρασί ή πόρτο
1 χούφτα μαύρες σταφίδες
1/2 φλιτζάνι ζάχαρη – κατά προτίμηση μαύρη
2 στικ κανέλας
5-6 γαρύφαλλα
λίγο μοσχοκάρυδο
φλούδα ενός πορτοκαλιού σε ροδέλα

Εκτέλεση
Όλα τα υλικά μπαίνουν σε μία μικρή κατσαρόλα και τα ανακατεύετε καλά. Αφήνετε το ποτό σε σιγανή φωτιά ανακατεύοντας συχνά μέχρι να αρχίσει να αχνίζει χωρίς να πάρει βράση. Βάλτε όση ζάχαρη επιθυμείτε, καλύτερα όμως να μη γίνει πολύ γλυκό. Σερβίρετε καυτό ή ζεστό σε ποτήρι του κρασιού για μια γιορτινή περίσταση ή σε φλιτζάνες τζαγιού για πιο cozy περιστάσεις. Συνοδέψτε το με μπισκότα ή κουλουράκια κανέλας.

Το κρασάκι ζεσταίνει τις χειμωνιάτικες μέρες και νύχτες... και έχουμε εκπληκτικά ελληνικά κρασιά. Τα κόκκινα και τα ροζέ φαίνεται να κερδίζουν έδαφος το χειμώνα.  Παραδοσικά στις βόρειες χώρες ο μηλίτης (cider), που γίνεται από μήλα συνηθίζεται να σερβίρετε με καρυκεύματα. Στην υπαίθρια αγορά βιολογικών εποχιακών προϊόντων της 14ης οδού, στη Νέα Υόρκη, αλλά και στη μικρή πλατεία απέναντι από το Lincoln Center, όπου βρίσκεται Metropolitan Opera, κάποιοι πάγκοι μηλοπαραγωγών της περιοχής πρόσφεραν εκτός από τις εξαιρετικές παλιοκαιρίσιες ποικιλίες μήλων, και σπιτικό ζεστό μηλοχυμό. Εκεί δεν παράγουν σταφύλια...