Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013

Η σήραγγα μετρό θα περιορίσει και τη ρύπανση της Πόλης



Χθες 29 Οκτωβρίου 2013 έγιναν τα εγκαίνια της σήραγγας του μετρό κάτω από το Βόσπορο, που στοίχησε 3 δισ. Ευρώ και που οι εορτασμοί έγιναν ανήμερα της επετείου της εγκαθίδρυσης της δημοκρατίας στην Τουρκία (29 Οκτωβρίου 1923). Ελπίζουν ότι η σήραγγα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 1,4 χιλιομέτρων θα εξελιχθεί σε σημαντικό εμπορικό άξονα ενός δικτύου, που θα ξεκινά από την Κίνα για να φέρει προϊόντα στις χώρες της δυτικής Ευρώπης.

Με μηχανοδηγό τον Πρόεδρο της Τουρκίας Αμπντουλάχ Γκιουλ και συνοδηγούς τον Πρωθυπουργό της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τον ιάπωνα ομόλογό του Σίνζο Αμπε έγινε το απόγευμα της Τρίτης το πρώτο δρομολόγιο του μετρό, που ενώνει πια την Ευρώπη με την Ασία. Ο πληθυσμός της Πόλης διπλασιάστηκε από το 1998, φθάνοντας τα 15 εκατομμύρια κατοίκους και έτσι το σχέδιο επανήλθε και κρίθηκε αναγκαίο λόγω της δημογραφικής έκρηξης στην Κωνσταντινούπολη.

Το μετρό θα συνδέει τις δύο ακτές του Βοσπόρου σε λίγα λεπτά, μειώνοντας έτσι την κυκλοφοριακή επιβάρυνση των δρόμων στην Πόλη. Οι εργασίες εκσκαφής της σήραγγας, που βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων κάτω από τον Βόσπορο, ξεκίνησαν το 2004. Η ιδέα της κατασκευής σήραγγας κάτω από τον Βόσπορο, λένε, διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1860 από τον οθωμανό σουλτάνο Αμπντούλ Μετζίντ.


Έτσι μετά από εννέα χρόνια εργασιών, εγκαινιάστηκε η υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα, που την αποκαλούν Μαρμαρέι (Marmaray), σήραγγα μήκους 14 χιλιομέτρων, ένα τμήμα της περίπου μήκους 1.400 μέτρων, περνά κάτω από τον Βόσπορο και συνδέει την ασιατική με την ευρωπαϊκή Τουρκία μέσα σε μόλις τέσσερα λεπτά. Το έργο πραγματοποιήθηκε χάρη στην οικονομική υποστήριξη της Τράπεζας της Ιαπωνίας για τη Διεθνή Συνεργασία (735 εκατομμύρια ευρώ) και στη συνέχεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

40.000 αντικείμενα αρχαιολογικής αξίας ανευρέθησαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, κυρίως στην ευρωπαϊκή πλευρά της Θάλασσας του Μαρμαρά. Ανάμεσά τους, 30 πλοία βυζαντινού στολίσκου. Ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης Καντίρ Τοπμπάς δήλωσε «Η σήραγγα δημιουργεί έναν άξονα ανάμεσα στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της πόλης, που με την ικανότητα μεταφοράς 150.000 επιβατών ανά ώρα, πιστεύω ότι θα ελαφρύνει την κυκλοφορία στις δύο γέφυρες της πόλης».