Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου 2013

Προστασία των παράκτιων περιοχών της Νέας Υόρκης με χρήση παλαιών βυθισμένων πλοίων



Η Νέα Υόρκη είναι από ότι φαίνεται απροετοίμαστη για να αντιμετωπίσει την επόμενη σούπερ καταιγίδα Sandy. Το σχέδιο για μια ανθεκτική σε ακραία καιρικά φαινόμενα ακτογραμμή, που μπορεί να αντιμετωπίσει τις πλημμύρες και να προστατεύσει τα πλοία του Ναυτικού, εκπονήθηκε και ξεκίνησε επιγόντως για να δημιουργηθεί μια ζώνη προστασίας της πόλης και ένα όμορφο πάρκο. Όντως η πόλη ήταν απροστάτευτη πέρσι τον Οκτώβρη, όταν η στάθμη του νερού συνεχώς αυξανόταν, και υπήρχαν μόνο λίγοι τρόποι για να σταματήσει ή να ανακοπεί η ορμή του εισερχόμενου νερού... και φυσικά οι συνέπειες δεν ήταν καλές. Ήδη έχει εγκριθεί πρόγραμμα ύψους 20 εκατομ. δολλαρίων για το σχεδιασμό της προστασίας της Νέας Υόρκης από τον επόμενο τυφώνα.  Ο Mitch Joachim είχε μια ιδέα και πιστεύει ότι μπορεί να βοηθήσει. Για να προστατεύσει  τα παράλια χρησιμοποιεί τα παλαιά πλοία του πολεμικού Ναυτικού στο λιμάνι της New York, δημιουργεί μια "riparian buffer zone" ...μια παράκτια ζώνη ασφαλείας, η οποία θα συγκρατεί τις μεγαλύτερες ποσότητες του νερού. Και για να είναι το σχέδιο του πιο ολοκληρωμένο, θέλει να το κάνει και όμορφο.  
 
Αφήνει στον χρόνο τη μεταμόρφωση του τοπίου. Μετά από χρόνια εξέλιξης της κατασκευής, θα μπορούμε να έχουμε περιβάλλοντα, που δίνουν πλεονεκτήματα στους ανθρώπους για τη καθημερινότητα τους. Καθώς βέβαια η παλλίροια θα αλλάζει, θα μπορέσουμε να έχουμε υδάτινα περιβάλλοντα, που θα έχουν να μας προσφέρουν οφέλη περισσότερο. Το concept αναπτύχθηκε από την εταιρεία Terreform, μια μη κερδοσκοπική φίρμα, στην οποία ο Joachim είναι συνιδρυτής. Πριν λίγα χρόνια, η Terreform είχε μελετήσει, πως να βελτιωθεί η συγκοινωνία του Red Hook (στο Brooklyn) και Governor's Island, των δύο περιοχών της Νέας Υόρκης με τα λιγότερα αυτοκίνητα. Επίσης ο Joachim έδωσε έμφαση στο ότι να ρίχνονται σκουπίδια και άλλες σαβούρες στις θάλασσες της Νέας Υόρκης είναι μια μακρά ιστορία. Μέρη του Μανχάταν, όπως το Battery Park City, δημιουργήθηκαν με επιχωματώσεις και τεχνητά πάνω σε σκουπίδια. Όμως η βύθιση των πλοίων πέρα από βανδαλισμός για το περιβάλλον, μπορεί να εμπνεύσει μια φόρμα «up-cycling» ή «adaptive re-use»... δηλαδή ανακύκλωση ή μερική επαναχρησιμοποίηση.
 
Η εταιρεία λοιπόν, είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει κύτες πλοίων για να δημιουργήσει διαδρόμους για περπάτημα, οι οποίοι θα είναι σε υψηλότερο επίπεδο από αυτό του λιμανιού.  Ο Joachim συγκεκριμένα εξήγησε ότι σκέφτηκαν από τη μια πλευρά να φτιάξουν μεταλλικά κιβώτια, τα οποία με ευκολία πήραν από πλοία φαντάσματα του στόλου, και αφού τα έκοψαν σε τμήματα, μετά τα ταίριαξαν σαν παζλ μεταξύ τους γεωμετρικώς. Τα ιζήματα θα βοηθήσουν για να συμπληρωθεί η δομή όλης της κατασκευής. Μετά τη Sandy, η Terreform σκέφθηκε ότι η ιδέα θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιπλημμυρική προστασία της πόλης. Κόβοντας τα ναυάγια σε clam-like shapes... σε γεωμετρική σχήματα, ο οργανισμός λέει ότι New York θα μπορεί να αποκτήσει ένα άλλο προφίλ στη προκυμαία, χαμηλώνοντας το ύψος του νερού. Η Terreform δημιούργησε full-scale model, ένα μοντέλο σε μεγάλη κλίματα ως παράδειγμα και το επιδεικνύει όλο το καλοκαίρι στο Governor's Island. Τον Απρίλιο, το Ινστιτούτο New York Chapter of the American Institute of Architects βραβεύσε το πρότζεκτ με το βραβείο αρετής.