Κυριακή, 1 Σεπτεμβρίου 2013

το απόλυτο καλοκαιρινό ...αγγούρι



Το αγγούρι είναι από τις καλύτερες καλοκαιρινές τροφές και βασικό συστατικό στην ελληνική χωριάτικη σαλάτα, δροσερό, ωφέλιμο, με λίγες θερμίδες, σημαντικό συστατικό για την ομορφιά της επιδερμίδας και της υγείας μας. Το καλοκαίρι είναι η εποχή του και στις δόξες του... συνοδεύει άριστα τα λαχανικά και είναι ιδανικό συνοδευτικό για πρωτεϊνούχες τροφές....όλοι το τιμούμε στο τζατζίκι, που δεν λείπει από κανένα ελληνικό τραπέζι. Περιέχει βιταμίνες Α και C, φώσφορο, χλώριο, κάλιο, θείο και νερό. φυλλικό οξύ, ακόμη βιταμίνη Β1, βιταμίνη Β2, ασβέστιο, υδατάνθρακες, σίδηρο, σάκχαρα, βιταμίνη Β3, βιταμίνη Β5, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο και πυρίτιο. Τα αγγούρια προέρχονται από την ίδια οικογένεια (κολοκυνθοειδή) με τα φυτά που παράγουν το πεπόνι, το καρπούζι και το κολοκύθι και τα βρίσκουμε στην αγορά είτε σε μικρό μέγεθος (για τουρσί), είτε σε μεγαλύτερο για τις σαλάτες. Στην Κρήτη και σε διάφορα νησιά του Αιγαίου καλλιεργείται το ξυλάγγουρο, το οποίο μοιάζει με μικρό πεπόνι και έχει πιο σκληρή σάρκα από το συνηθισμένο αγγούρι.

Η τακτική κατανάλωση του βοηθάει στο αδυνάτισμα και στον καλύτερο έλεγχο του επιπέδου του σακχάρου στο αίμα. Οι διατροφολόγοι συνιστούν το αγγούρι σε όσους πάσχουν από προβλήματα στο στομάχι, το συκώτι, τα νεφρά, αρθριτικά, δερματικές παθήσεις, διαβήτη και επίσης σε προβλήματα εμμηνόπαυσης ή προβλήματα στο αναπνευστικό. Ο χυμός του είναι ιδιαίτερα τονωτικός και διουρητικός. Πέρα, όμως, από τον σημαντικό ρόλο του στη διατροφή μας, το αγγούρι βρίσκεται και σε διάφορες κρέμες ομορφιάς. Οι βιταμίνες Α, Β και C και η παρουσία μετάλλων όπως μαγνήσιο, κάλλιο, μαγγάνιο και πυρίτιο καθιστούν το αγγούρι σημαντικό για τη φροντίδα του δέρματος, γι’ αυτό αποτελείκύριο συστατικό στις μάσκες ομορφιάς και κρέμες για σύσφιγξη του δέρματος. Συχνά χρησιμοποιείται και σκέτο πάνω στο δέρμα για να το ανανεώσει και να του μεταφέρει τα οφέλη του. Ανακουφίζει τους ερεθισμούς, λοιμώξεις και εγκαύματα.

Θα έχετε δει σε πολλές μάσκες να τοποθετούν φέτες αγγούρι στα μάτια... τονώνει τα μάτια και μειώνει το πρήξιμο χάρη στο ασκορβικό και το καφεϊκό οξύ που περιέχει. Βελτιώνει την υγεία των αρθρώσεων, λόγω στο πυρίτιο, που περιέχει και το οποίο δυναμώνει τους συνδετικούς ιστούς και δρα ευεργετικά για τις αρθρώσεις. Ακόμη το πυρίτιο μπορεί να αποτρέψει το σπάσιμο και τη φθορά των αδύναμων νυχιών των χεριών και των ποδιών. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε νερό είναι βοηθητική στις λειτουργίες των νεφρών, προωθώντας την ούρηση, καθώς το αγγούρι ανήκει στην ομάδα των φυσικών διουρητικών.


Το αγγούρι, όπως ανέφερα, έχει διουρητικές, καθαριστικές και υψηλή περιεκτικότητα σε νερό. Γι’αυτό κάνει καλό στην πέψη και απαλύνει πεπτικά προβλήματα... όπως καούρες, γαστρίτιδες, ακόμη και έλκος. Περιέχει και ένα ένζυμο, που ονομάζεται ερεψίνη και βοηθά στη χώνεψη των πρωτεϊνών του γεύματος. Οι διαιτητικές φυτικές του ίνες διώχνουν τις τοξίνες από το πεπτικό σύστημα κι έτσι προωθούν την πεπτική διαδικασία. Με καθημερινή κατανάλωση μπορείτε να αντιμετωπίσετε τη δυσκοιλιότητα.. Καλύτερα να το τρώτε με τη φλούδα, καθώς εκεί βρίσκονται οι περισσότερες φυτικές ίνες. Οι σπόροι του αγγουριού θεωρούνται φυσικό φάρμακο για τα εντερικά παράσιτα, ενώ οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους δρουν βοηθητικά στην αντιμετώπιση οιδημάτων στις βλεννογόνους μεμβράνες της μύτης και του λαιμού. Επίσης ο χυμός του κάνει καλό και στην στοματική υγιεινή, καθώς και στην αντιμετώπιση διάφορων παθήσεων των δοντιών και των ούλων, όπως πυόρροια.

Το μαγγάνιο, που περιέχει, μπορεί να βοηθήσει στη σύνθεση φυσικής ινσουλίνης και να δράσει ευεργετικά σε περιπτώσεις διαβήτη. Το κάλιο, το μαγνήσιο και οι φυτικές ίνες του αγγουριού βοηθούν στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων αρτηριακής πίεσης, και σε μερικές περιπτώσεις να συμβάλλουν στη μείωση της υπέρτασης. Ο χυμός του αγγουριού όταν αναμειχθεί με καρότο μπορεί να «ρίξει» τα επίπεδα του ουρικού οξέος και να ανακουφίσει ασθενείς με προβλήματα ουρικής αρθρίτιδας. Ο λόγος είναι ότι οι φυτικές ίνες του αγγουριού, αλλά και των υπόλοιπων φρούτων και λαχανικών κάνουν ένα είδος «μασάζ» στα ούλα και τα δόντια, ενώ ταυτόχρονα, όπως όλες οι ωμές τροφές, τα αγγούρια αυξάνουν την εκροή σάλιου, εξουδετερώνοντας τα οξέα που κάνουν κακό στη στοματική κοιλότητα.


ΧΥΜΟΣ ΑΓΓΟΥΡΙΟΥ ΜΕ ΚΑΡΟΤΟ

Υλικά: 1 μικρό σκληρό αγγούρι, 2 καρότα, λίγα φυλλαράκια μαϊντανού, χυμός 1 λεμονιού, αλάτι αν θέλετε.

Κόβετε το αγγούρι σε μικρά κομμάτια, αφού το καθαρίσετε. Έπειτα πλύντε και κόψτε τα καρότα. Ρίξτε το αγγούρι στον αποχυμωτή μέχρι να γίνει χυμός. Αφού βγάλετε το χυμό αγγουριού σε ποτήρι, βάλτε στον αποχυμωτή τα καρότα και τον μαϊντανό.  Τέλος προσθέστε το χυμό στο αγγούρι και στύψτε το λεμόνι για να το βάλετε στο χυμό. Ανακατέψτε καλά και προσθέστε λίγο αλάτι, αν θέλετε... σερβίρετε αμέσως.

Μπορείτε να προσθέσετε σέλινο ή να αντικαταστήσετε το λεμόνι με 1 κουταλιά μηλόξυδο.