Σάββατο, 23 Μαρτίου 2013

Η επανάσταση του ποδηλάτου... το μεγάλο μπαμ στην αγορά!



200 χρόνια μετά την εφεύρεσή του, το ποδήλατο αποκτά ξανά πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή μας, καθώς επίσης πολλές τεχνολογικές καινοτομίες το εμπλουτίζουν. Κάθε χρόνο πωλούνται γύρω στα 300.000 ποδήλατα στην Ελλάδα, ιδίως τα τελευταία χρόνια, με συνολικό τζίρο περίπου 90 εκατ. ευρώ. Όπως δηλώνουν οι περισσότεροι ... «η ζωή μας έχει γίνει ούτως ή άλλως... ορθοπεταλιά»!  Πάντως η παγκόσμια «ολική επαναφορά του ποδηλάτου» είναι εδώ.  Εκατοντάδες καινοτομίες στον σχεδιασμό και στις επιδόσεις του υπόσχονται άνετη μετακίνηση στην πόλη, χωρίς τέλη, φόρους και κατάθεση ευρώ στο «ταμείο των υδρογονανθράκων».  Το όλο Rethink  του Κέντρου της Αθήνας ως ένα πιο οικολογικό, όμορφο και ανθρώπινο Κέντρο... όπως κι εκατοντάδες σχέδια για «ποδηλατουπόλεις» σε όλη την Ελλάδα, που γίνονται.  Περίπου το 50% των ποδηλάτων, που πωλούνται είναι εισαγώμενα και το υπόλοιπο 50% είναι ελληνικά ποδήλατα, που συναρμολογούνται εδώ.

Η αύξηση των πωλήσεων στην Ελλάδα παρατηρήθηκε από την αρχή της κρίσης, καθώς και αύξηση ποδηλατάδικων, που ξεφύτρωσαν δυο - τρία σε κάθε γειτονιά.  Άλλο ένα χαρακτηριστικό είναι η στροφή στα οικονομικά ποδήλατα με τιμές  150 - 200 ευρώ, ενώ το 2010 οι τιμές ήταν στα 250 - 300 ευρώ.  Ανάλογα με τα υλικά, το σχεδιασμό κατασκευής... υπάρχουν διάφορες κατηγορίες ποδηλάτων:  τα κλασικά ποδήλατα μετακίνησης στην πόλη, τα περιπλάνησης στην εξοχή (touring),  του ανώμαλου δρόμου (mountain bike) και των αγώνων ταχύτητας (racing bikes). Όπως διαβάζουμε σε έρευνες, το διαχρονικό ζητούμενο των κατασκευαστών ποδηλάτων ήταν η αύξηση της αντοχής του σκελετού με ταυτόχρονη μείωση του βάρους του. Μετά τους αρχικούς ξύλινους σκελετούς, πέρασαν σε εκείνους από μπαμπού το 1894, έπειτα σε σιδερένιους,  μετέπειτα στη δεκαετία του 1930 στους  ατσάλινους και από τη δεκαετία του '80 και μετά κυριάρχησε το αλουμίνιο και διάφορα κράματά του. Στα πολύ ακριβά μοντέλα αγώνων δρόμου φτιάχνουν σκελετούς από υαλόνημα, τιτάνιο και άλλα κράματα μετάλλων. 

Ένα άλλο, κύριο ζήτημα ήταν η μετάδοση της κίνησης από τα πεντάλια στους τροχούς, όπου κυριάρχησε η γνωστή ανθεκτική αλυσίδα. Από το 1891 όμως υπήρχε η εφεύρεση του Αμερικανού W. Stillman Jr. για μετάδοση μέσω άξονα με γωνιακά γρανάζια κι έτσι η γερμανική BMW πενήντα χρόνια αργότερα, παρουσίασε την πρώτη μοτοσικλέτα με άξονα κίνησης.  Η βρετανική Dynamic Bicycles κατέθεσε τη δική της ευρεσιτεχνία για άξονα κίνησης, που έχουν υιοθετήσει πολλές μάρκες ποδηλάτων... δηλαδή την εφαρμογή εσώκλειστων γραναζιών αλλαγής ταχύτητας.  Το 2012 η ιταλική Tiso «ανέβασε τον πήχη» με τον μηχανισμό WirelessTisoShifter, που αλλάζει τις ταχύτητες ασύρματα... Μια καινοτομία το 1987 έχει επικρατήσει... είναι τα αναδιπλούμενα ποδήλατα Strida του βρετανού σχεδιαστή Mark Sanders, πρακτικά για το αυτοκίνητο και  φιλικά στο μετρό... 
Μια άλλη καινοτομία είναι οι λεγόμενες μπαταρίες ιόντων... με τα ηλεκτρικά ποδήλατα να κερδίζουν έδαφος. Οι τάσεις των μπαταριών στα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι των 24, 36 και 48 V, που μεταφράζεται σε ταχύτητα ως 40 χλμ./ώρα για τα 24 βόλτ, 60 χλμ./ώρα για τα 36 βολτ και 80 χλμ./ώρα για τα 48 βολτ. Τα περισσότερα ηλεκτρικά ποδήλατα υιοθετούν τη συνδυασμένη ποδηλασία –ηλεκτροκίνηση και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι το ηλεκτρικό ποδήλατο είναι ακόμη πιο οικολογικό και από το... σκέτο ποδήλατο.  Έχουν μετρήσει ότι με μέσω των καύσεων του οργανισμού μας απελευθερώνουμε μια εκπομπή 10,5-18,5 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά μίλι  με πενταλιές, ενώ με ηλεκτρικό ποδήλατο το ρυπογόνο αποτύπωμά μας στον πλανήτη πέφτει στα 5,8 - 13,7 γραμμ. CO2/μίλι!  

Ποδηλατώντας υποβρυχίως στο Shengya Ocean World στη πόλη Dalian της Κίνας στις 5 Αυγούστου 2007