Δευτέρα, 18 Μαρτίου 2013

Ο Αρκτούρος σχεδιάζει και υλοποιεί 20 βοτανικούς κήπους σε σχολεία και ιδρύματα



Το τριετές πρόγραμμα «ΒΙΟτοπος - Η Φύση στην Αυλή μας» με δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και την αιγίδα του ΥΠΑΙΘΠΑ, σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ. Το πρόγραμμα  προωθεί την υλοποίηση δράσεων περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και βιωματικής εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους, μέσω της δημιουργίας πρότυπων Βοτανικών Κήπων. 
 Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ θα συνεργαστεί με 15 Γυμνάσια και Λύκεια, καθώς και 5 Ιδρύματα Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων, σε όλη την Ελλάδα, για να προσφέρει μία ουσιαστική παιδαγωγική εμπειρία. Θα ενημερωθούν μαθητές και εκπαιδευτικοί, φιλοξενούμενοι και εργαζόμενοι Ιδρυμάτων, σχετικά με τα μικροπεριβάλλοντα, που θα δημιουργηθούν στις σχολικές αυλές και θα τους καθοδηγήσει ενεργά στη δημιουργία των κήπων... πάντα σε συνεργασία με τα ειδικευμένα συνεργεία του, από τη διαδικασία του σχεδιασμού ως τη διαδικασία της φύτευσης αλλά και της αισθητικής των κήπων. 
Από το Νοέμβριο του 2012 έως και το Φεβρουάριο του 2013 ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ άρχισε να δέχεται αιτήσεις συμμετοχής από σχολεία, μέσω των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης. Η δημιουργία των Κήπων θα αποτελέσει ένα πολύτιμο «εργαλείο» στο χώρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, διαδραματίζοντας πρωτεύοντα ρόλο στην ανάπτυξη στάσεων, συμπεριφορών, δεξιοτήτων, απαραίτητων για την επίλυση των σημαντικών περιβαλλοντικών προβλημάτων του πλανήτη. 
Το πρόγραμμα «ΒΙΟτοπος – Η Φύση στην Αυλή μας»:  1) διδάσκει σε παιδιά και εφήβους τη σημασία των φυτών για την ανθρώπινη ζωή αλλά και τα οικοσυστήματα του πλανήτη, και 2) εξοικειώνει με τον κόσμο των φυτών και θα επισημάνει τη σημασία διατήρησης της αυτοφυούς άγριας χλωρίδας της Ελλάδας,  3) μεταδίδει την πληροφορία για την προστασία της βιοποικιλότητας και των απειλούμενων με εξαφάνιση φυτών, 4) ευαισθητοποιεί σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, 5) μεταδίδει τη σπουδαιότητα βασικών βιολογικών εννοιών και διαδικασιών στην καθημερινότητά μας: βιοποικιλότητα, άγρια πανίδα, μηχανισμοί δασικών οικοσυστημάτων, 6) ενθαρρύνει τη συμμετοχή σε δημιουργικές και ομαδικές δραστηριότητες, όπως η δημιουργία ενός κήπου, και η εικαστική παρέμβαση (ζωγραφική μεγάλων επιφανειών σε σχολεία και ιδρύματα), 7) βοηθάει τα παιδιά να οικειοποιηθούν το χώρο του σχολείου, με σκοπό να τον φροντίζουν και να τον αισθάνονται ως χώρο δημιουργίας και μάθησης και 8) θα μεταμορφώσει τα σχολεία σε καλαίσθητους χώρους, ώστε να αποτελούν ευχάριστο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
 
Από τις συμμετοχές των σχολείων έγινε προεπιλογή, στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε επιτόπια έρευνα και με κριτήριο το υποβαθμισμένο φυσικό και αισθητικό περιβάλλον του σχολικού χώρου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής, καθώς και κοινωνικο-οικονομικά στοιχεία, προέκυψε η καταληκτική λίστα των συμμετεχόντων σχολείων.
Οι βοτανικοί κήποι θα ακολουθήσουν 5 θεματικά πρότυπα:
    Βιότοπος της Αρκούδας
    Βιότοπος του Λύκου
    Δέντρα που προτιμούν το Νερό
    Δέντρα επιβράδυνσης της Φωτιάς
    Βιότοποι με Αρωματικά φυτά

Ένα επιτελείο ειδικευμένων συνεργατών του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ-επιστημόνων (δασολόγος, βιολόγος, γεωπόνος, παιδαγωγός, εικαστικός) θα εργαστούν για την αρτιότερη υλοποίησή του προγράμματος.