Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2013

TIP OF THE DAY - ΜΑΓΝΗΣΙΟ για υγεία!



Το μαγνήσιο (Mg) είναι το 4o αφθονότερο μεταλλικό στοιχείο στο σώμα, μόνο το 1% βρίσκεται στο αίμα, 50% βρίσκεται στα οστά και το υπόλοιπο του μαγνησίου στα κύτταρα των ιστών & των οργάνων. Το διατροφικό μαγνήσιο απορροφάται στο λεπτό έντερο και εκκρίνεται μέσω των νεφρών. Το σώμα εργάζεται πολύ σκληρά να κρατήσει τα επίπεδα μαγνησίου του αίματος σταθερά, καθώς απαιτείται για περισσότερες από 300 βιοχημικές αντιδράσεις στον οργανισμό. Βοηθά στη σωστή λειτουργία μυών και νεύρων, κρατά τον καρδιακό ρυθμό σταθερό, υποστηρίζει ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα. Το μαγνήσιο βοηθά να ρυθμιστούν τα επίπεδα ζάχαρης του αίματος, προωθεί την κανονική πίεση αίματος και είναι γνωστό ότι εμπλέκεται στον ενεργειακό μεταβολισμό και την πρωτεϊνική σύνθεση. Απαιτείται σε διάφορα βήματα κατά τη διάρκεια της σύνθεσης των νουκλεϊνικών οξέων (DNA και RNA) και των πρωτεϊνών. Οι επιστήμονες εξετάζουν το ρόλο του μαγνησίου στη διαχείριση αναταραχών, όπως η υπέρταση, η καρδιαγγειακή πάθηση κι ο διαβήτης.


Ο μεταβολισμός των υδατανθράκων και των λιπών για να παραχθεί ενέργεια απαιτεί πολυάριθμες χημικές αντιδράσεις, που εξαρτώνται από το μαγνήσιο. Η γλουταθειόνη, ένα σημαντικό αντιοξειδωτικό, απαιτεί μαγνήσιο για τη σύνθεσή της. Το μαγνήσιο απαιτείται από το τριφωσφορικό άλας της αδενοσίνης (ATP), που συνθέτει πρωτεΐνες στα μιτοχόνδρια. Το ATP, το μόριο που παρέχει την ενέργεια για σχεδόν όλες τις μεταβολικές διαδικασίες, υπάρχει πρώτιστα ως σύμπλοκο με μαγνήσιο (MgATP). Τα πράσινα λαχανικά όπως π.χ. το σπανάκι και τα κλιματόφυλλα είναι καλές πηγές μαγνησίου επειδή το κέντρο του μορίου χλωροφύλλης (που δίνει στα πράσινα λαχανικά το χρώμα τους) περιέχει μαγνήσιο. Σπόροι όπως ο πασατέμπο, λιναρόσπορος  ή μερικά όσπρια  όπως π.χ. φασόλια και μπιζέλια, και ξηροί καρποί είναι καλές πηγές μαγνησίου. Το "σκληρό" νερό περιέχει περισσότερο μαγνήσιο από το "μαλακό" νερό.


Το μαγνήσιο βελτιώνει τη μνήμη και τη μάθηση. Απελευθερώνει ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στους μυς και συμβάλλει στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του οργανισμού. Η έλλειψη μαγνησίου έχει ενοχοποιηθεί για ταχυπαλμία, κόπωση, αλλεργίες, άσθμα, ελλειμματική προσοχή, μυϊκές κράμπες, υπνηλία, ευερεθιστικότητα, δυσκολία στη κατάποση, σύγχυση, φτωχή μνήμη, δυσκολίες μάθησης, άγχος, καρδιοπάθειες. Οι σοβαρές ελλείψεις μαγνησίου μπορούν να προκαλέσουν ταχυκαρδία, μυρμηγκιάσματα, μουδιάσματα, ψευδαισθήσεις και ντελίριο. Μελέτες έδειξαν ότι τα άτομα με ψηλότερα επίπεδα μαγνησίου αίματος είχαν μεγαλύτερη μυϊκή δύναμη στα χέρια και στις κνήμες.



ΜΑΓΝΗΣΙΟ ανά 100 γρ τροφίμων σε mg
Πασατέμπο                       534
Δημητριακά πρωινού        429
Λιναρόσπορος                 362
Σουσάμι                           362
Ταχίνι                                353
Χαβιάρι                             300
Αμύγδαλα                        275
Κάσιους                           260
Φύτρες σιταριού             239
Κουκουνάρι                     234
Καρύδια                           202
Ντομάτα λιαστή              194
Φιστίκια ψητά                 176
Σουπιές μαγειρεμένες     172
Φιστικοβούτυρο              159
Βρώμη                             148
Σίκαλη                             144
Κριθάρι                            133
Ηλιόσποροι                      129
Καλαμπόκι                       127
Νιφάδες ολικής άλεσης   122
Φιστίκια Αιγίνης               121
Κολιός μαγειρεμένος         97
Ρεβίθια βραστά                  96
Κλιματόφυλλα                   95
Καρύδα                               92
Σπανάκι βραστό                 87